Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Min mening: ”Ändring av kaffemärke hade inget med besparingar att göra”

Efter debatt kring ändringen av varumärke för kaffet till kommunens äldreboenden i Örkelljunga väljer socialförvaltningens ledning att klargöra principerna bakom inköpen – och den omdiskuterade förändringen.

Att Örkelljunga kommun serverar Löfbergs Lila har inte med åtstramningar eller besparingar att göra utan detta är enbart kopplat till det anbud vi har att förhålla oss till.
När en myndighet gör inköp av varor, tjänster eller entreprenader så krävs enligt lagen om offentlig upphandling att myndigheten annonserar alla inköp som kommer att göras över direktupphandlingsgränsen för att intresserade företag skall beredas möjlighet att lämna anbud.
Utvärderingen av dessa skall ske på sakliga grunder kring pris och kvalitet. Gällande inköp av mat och dryck så har Örkelljunga kommun sedan augusti 2018 ett upphandlat avtal med en leverantör enligt LOU som i det vinnande anbudet erbjuder kaffe från Löfbergs Lila.
Detta gäller samtliga verksamheter i kommunen och inköp görs centralt via vår kostenhet.
Som skåning kan vi möjligen önska att annat kaffe skulle finnas i våra termosar utifrån tradition men i detta fall så har vi att förhålla oss till annat fabrikat.
Ingela Ström, förvaltningschef Örkelljunga kommun
Johan Lindberg, biträdande socialchef
Gå till toppen