Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: Plötsligt växte min väntetid för axeloperationen till 26 månader

Operationssalar står tomma och operationsteam är sysslolösa när man saknar en i teamet, sägs det. Personal flyr till hyrfirmor och privata kliniker. Det skriver Ingvar Rimshult.Bild: Hussein El-alawi
Detta är en insändare. Åsikterna är skribentens egna.
Den 21 december uttalade sig förvaltningschefen Harald Roos i tidningen om operationsköerna i Helsingborg. Längst är det till Ortopedin. I december var kön 636 personer om man endast räknar dem som väntat mer än 3 månader. Endast ett fåtal hade enligt Harald Roos väntetider på mer än 12 månader.
Jag tillhör detta fåtal och vill ge lite perspektiv på dessa siffror. Redan 2017 konstaterades att jag har svår artros i axelleden. Då jag i mer än 20 år med sjukgymnastik kunnat hantera problemet kom det våren 2019 till ett akut läge. Jag kan inte ens utföra sjukgymnastiken. Jag blev i mars 2019 remitterad till axelteamet på Helsingborgs lasarett. I början av september träffade jag läkare där, blev röntgad strax efter och fick besked att artrosen var mycket svår, men också mycket lämplig för operation. Dock sade läkaren att väntetiden var nästan 12 månader.
Mellan oktober och december hände det emellertid saker på ortopeden. Dagen före julafton nåddes jag av ett brev där det konstaterades att min väntetid då hade växt till 26 månader! Enligt Harald Roos hade de årslånga köerna just under denna tid halverats ...
Nationella väntetidsdatabasen på SKR räknar väntetiderna från första kontakt till operation. Enligt detta räknesätt är min väntetid 29 månader. Detta placerar Harald Roos fögderi på nationell bottenplats.
Vad värre är så framstår ju hela situationen som alldeles oförståelig. Vad hände faktiskt mellan oktober och december på ortopeden när väntetiden växte från 12 till 26 månader, inte drygt 20 eller cirka 2 år utan exakt 26 månader? Hur kan man så noga planera en kö som är 2 år lång? Vad är orsaken till detta? Operationssalar står tomma och operationsteam är sysslolösa när man saknar en i teamet sägs det. Personal flyr till hyrfirmor och privata kliniker. Enligt insidesuppgifter är en viktig orsak de privata vårdförsäkringarna som medför att folk går före i kön. Självklart! Ingen betalar väl för en försäkring som strider mot lagen när man behöver den.
Kontakten med patienter är kaotisk. Jag får det där brevet lillejulafton och uppmanas att svara senast på nyårsafton! Muntligen fick jag av läkaren vid mitt besök veta att jag inte kan opereras i Ängelholm, Halmstad eller Hässleholm eftersom jag också har hjärtproblematik. Ändå uppmanas jag i brevet att ange vilken av bland andra dessa vårdgivare jag föredrar som alternativ. Brevet är inte undertecknat eller försett med kontaktuppgifter - utom en liten blyertsnotering av ett kvinnligt förnamn i hörnet. Jo, det är hon som håller i vårdgarantifrågor. När jag pratar med dem efter många om och men får jag besked att jag själv kan försöka hitta någon vårdinrättning som vill ta emot mig. Och sedan ansöka om att region Skåne ska gå med på att betala, vilket eventuellt kan ske. Brevet är ett automatiskt standardutskick, gjort av Artificiell Ointelligens, så kallad AO, som inte avser just mig.
Jag har mycket goda erfarenheter av den vård jag kommit att få del av exempelvis på hjärtkliniken. Ingen skugga ska falla på dem som fortfarande jobbar på Helsingborgs lasarett. Vad är då problemet? Har kanske den samhälleliga situationen nått en punkt där det är för sent att räta upp det hela. Mer än ett sjukhusbygge i landet utgör vad man förstår katastrofala pengaläckor. Personalen flyr till privata specialistkliniker och hyrpersonalfirmor. I dessa miljöer fungerar det bra. Vore det kanske bättre att helt strunta i det tragiska lasarettsbygget i Helsingborg och ge pengarna till privata aktörer?
Ingvar Rimshult

SVAR DIREKT:

Jag har stor förståelse för att Ingvar Rimshult är upprörd och frustrerad över att ha fått vänta så länge på sin operation. Vi är väl medvetna om att väntetiderna är alldeles för långa för vissa patientgrupper och arbetar intensivt för att komma till rätta med det.
I det här fallet finns det dessutom uppenbara brister i kommunikationen från lasarettets sida som har orsakat missförstånd. Jag är ledsen för det och vi kommer att se över rutinerna för att förtydliga och förbättra informationen till patienter som omfattas av vårdgarantin. Vår självklara målsättning är att alla våra patienter ska vara välinformerade och känna sig trygga i kontakten med oss.
Vi kan inte gå in på enskilda patientärenden i media, men verksamhetschefen för ortopedin har talat med Ingvar för att reda ut de frågor som han ställer i texten.
Vi arbetar fokuserat för att förbättra tillgängligheten för våra patienter och jag är uppriktigt stolt över att vi under det senaste halvåret väsentligt lyckats förkorta väntetiderna, framför allt till nybesök. Tyvärr finns det dock fortfarande områden där väntetiderna är långa, däribland till vissa operationer. Vi arbetar oförtrutet vidare för att korta väntetiderna även här.
Det är viktigt för oss att få veta om något går fel. Den som har synpunkter på, eller frågor kring sin vård är alltid välkommen att kontakta den aktuella mottagningen eller avdelningen. På så sätt kan vi reda ut eventuella frågetecken och får chans att förbättra.
Harald Roos
Sjukhuschef
Gå till toppen