Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Mattias Wahlström: Minns du Bensinupproret? Det är lätt att klicka – svårt att bygga en rörelse

Bensinupproret falnade, Refugees Welcome likaså. Hur kan känslor på nätet bli till konkret demokratisk påverkan? Sociologen Mattias Wahlström skriver om möjligheter och risker med mobilisering i sociala medier.

Våren 2019: Bensinupproret 2.0 får sexhundra tusen svenskar att klicka "gilla" på nätet. Demonstrationen på Sergels torg i Stockholm den 31 maj samlar en mindre skara - och engagemanget falnar.Bild: Fredrik Sandberg/TT
Det här är en kulturartikel. Analys och värderingar är skribentens egna.
Kampanjen för att stoppa försäljningen av Öresundskraft kan ses som en i raden av det senaste decenniets politiska mobiliseringar där sociala medier spelat en central roll. Bert Alfsons inlägg här på kultursidan 25/1 om att utveckla kampanjen till en plattform för fortsatt demokratisk dialog är ett uttryck för en berömvärd ambition. Men det är viktigt att sätta kampanjen i ett sammanhang för att reflektera över möjligheter och utmaningar med sociala mediers roll i civilsamhället.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen