Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Tobias Lindberg: Dags för klarspråk om bilskatt.

Detta är en opinionstext från ledarredaktionen. HDs hållning är oberoende liberal.
Gör det billigare att köra bil på landet, föreslår sju forskare i en ny rapport. De tänker sig en kilometerskatt som är hög i större städer, lägre på mindre orter och obefintlig på landsbygden.
Det kunde vara ett sätt att ta större hänsyn till skillnader i avstånd och tillgång till kollektivtrafik. Men rapporten har inte främst gjorts av rättviseskäl.
Forskningsprojektet, som finansierats av Energimyndigheten, har haft i uppdrag att undersöka hur skatteintäkterna från vägtrafiken kan säkras på sikt. I takt med att elbilar och laddhybrider blir vanligare minskar intäkterna från bensin- och dieselskatt. Elskatten kompenserar bara delvis. Mot slutet av decenniet kan detta bli svårhanterligt för staten om ingenting görs.
"Om ett nytt system ska kunna vara på plats i slutet av detta årtionde krävs att ett utredningsarbete startar omgående", konstaterar forskarna på DN Debatt.
Men att tillsätta en utredning räcker inte i sig. Det finns också skäl att ändra den politiska retoriken.
På senare år har de styrande nästan genomgående hänvisat till miljö- och klimathänsyn när de diskuterat skatt på bilism. Logiskt sett borde taxeringen då bara bli lägre i takt med att utsläppen minskar. Det klarar knappast statsekonomin.
Sådant som vägar och trafikövervakning är förstås inte gratis och varje trafikslag bör bära sina kostnader. Men det handlar om mer än så: intäkterna från drivmedelsskatten är inte öronmärkta, utan går rakt in i statskassan.
Inget konstigt med det, men för att undvika en svekdebatt när det blir nya taxeringsprinciper får de folkvalda nog börja bredda resonemangen om skatten på vägtrafik. För det handlar naturligtvis om mer än straffskatter och styrmedel i syfte att få en övergång till grönare fordonsteknik.
Bilismen är inte bara ett klimathot, utan också en viktig skattebas.
Gå till toppen