Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: Klart att det går dåligt när Postnord motarbetar sig själva och sin uppgift

I Helsingborg har vi ett av de finaste posthusen i Sverige. Huset står kvar men rymmer andra verksamheter. En dag då jag skulle visa huset för en bekant visade det sig att även det gyllene posthornet på taket var borttaget. Det är sorgligt, menar insändarskribenten.Bild: Kalle Lind
Detta är en insändare. Åsikterna är skribentens egna.
I media talas det nu om att Postnord riskerar konkurs. Är det konstigt? Postnord har bundit ris åt sin egen rygg senaste åren genom att försämra allt som har med postgång att göra.
Personligen har jag drabbats ett flertal gånger. Min post har uteblivit eller så har jag fått post för sent. Detta har ställt till elände då det handlat om kallelser, möten jag inte blivit informerad om, ja det har till och med gått så långt att det skapat allvarliga ekonomiska problem i förlängningen. Jag har inte alltid blivit trodd av avsändaren. Det är svårt att bevisa att man inte har fått post.
Vidare har post kommit fel, jag har fått öppnad post, trasig post, funnit min post på anslagstavlan flera gånger i det gemensamma trapphuset - trots att adressen varit densamma i 12 år. Inget av ovanstående hände förut.
Reklamation hos Postnord har gjorts hos deras kundtjänst via telefon. Efter en tid kom en enkät via mejl. Den innehöll frågor som: ”Har du en brevlåda?”, ”Står ditt namn synligt på den?”, ”Sitter den lågt?” och så vidare. Fick instinktivt lust att svara ”nej”, ”nej” och ”ja” men gjorde förstås inte det.
Om jag beställer varor via internet och det finns valmöjlighet av leverantör, väljer jag numera annan leverantör än Postnord.
För ett drygt år sedan fanns en insändare i HD skriven av en kvinna som var ledsen då födelsedagskortet hon sänt till sin väninna inte kommit fram. Fullt förståeligt. Hon fick dock en syrlig replik tillbaka i insändarsvar via Postnord (istället för ursäkt) att om det var så viktigt att gratulera kunde hon ju lyfta luren och ringa väninnan istället. Svarar man så?
Likaså var för något år sedan Postnords dåvarande chef intervjuad på radion. Några ord hon sade har dröjt sig kvar: "Postnord hade inte för avsikt att dela ut post varje dag i framtiden." Va?
Förutom att chockhöja portot (vi hade redan ett av de dyraste inrikesportona i världen) har Postnord försämrat möjligheten att posta försändelser då tiderna för tömning flyttats fram flera timmar. Ja, det vill säga om det finns en brevlåda kvar där den förut funnits.
Allt detta sammantaget innebär ju att företaget motarbetar sig själva och sin uppgift i samhället. Det ska vara ett serviceföretag. Sedan heter det, speciellt kring jul, att brev och julkort minskat markant. Att samhället har blivit digitalt och människor föredrar att skicka sina hälsningar den vägen. Möjligen en liten sanning men den stora sanningen är att Postnord tar ifrån folk glädjen med att skicka julkort, ja post överhuvudtaget, när de försvårar och fördyrar processen med försändelser som de gör.
Önskar få tillbaka gamla Posten i Sverige. I Helsingborg har vi ett av de finaste posthusen i Sverige. Huset står kvar men rymmer andra verksamheter. En dag då jag skulle visa huset för en bekant visade det sig att även det gyllene posthornet på taket var borttaget. Sorgligt.
Service tack
Gå till toppen