Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Upphandlingsstrul hotar tågtrafiken mellan Malmö och Stockholm

SJ är mitt uppe i en upphandlingstvist som gör att all deras tågtrafik på södra stambanan mellan Malmö och Stockholm hotas att stoppas i januari 2023.
– Över 60 000 resenärer kan komma att drabbas varje vecka, säger SJ:s chefsjurist Robert Westerdahl till DN.

Arkivfoto 2011.Bild: Göran Olsson
I januari 2023 ska det nya signalsystemet ERTMS införas på södra stambanan. Det innebär att alla tåg som trafikerar sträckan måste ha en ny teknik som klarar av både det nya och det gamla signalsystemet.
SJ och Hitachi har ett avtal om att installera utrustningen på deras tåg, men Hitachis konkurrent Alstom har överklagat upphandlingen till förvaltningsrätten. Om domen där blir att upphandlingen måste göras om kommer det bli stopp för SJ:s tåg på sträckan eftersom att de inte kommer att hinna få sina tåg färdiga till januari 2023, skriver DN.
– Det skulle innebära att vi inte längre kan köra tåg mellan Stockholm och Malmö, vilket vore ett enormt avbräck för oss. Stockholm–Malmö är en av våra största linjer. Över 60.000 resenärer kan komma att drabbas varje vecka, säger SJ:s chefsjurist Robert Westerdahl till DN.
Tidsplanen för det nya signalsystemet baseras på ett regeringsbeslut, vilket gör att Trafikverket sagt nej till att skjuta fram den.
EU har beslutat att det nya digitaliserade signalsystemet ska användas av alla tågbolag inom EU.
SJ genomförde upphandlingen utan annonsering och skrev ett avtal med Hitachi sommaren 2019. Konkurrensverket har tidigare drivit frågan om huruvida SJ måste göra alla sina upphandlingar enligt lagen om upphandling inom försörjningssektorerna (luf) eftersom de är ett statligt ägt bolag till domstol. Men där har SJ, som hävdar att de inte måste det, tidigare fått rätt.
Robert Westerdahl på SJ säger till DN att upphandlingen skedde i konkurrens med flera företag och det mest fördelaktiga budet valdes. Men företaget Alstom, som också deltog i upphandlingen, menar att den måste göras om eftersom SJ inte följt luf. Förvaltningsrättens dom avgör om det kommer att gå några tåg mellan Malmö och Stockholm i januari 2023.
Gå till toppen