Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsarbrev om antisemitism och friskolor.

Detta är ett läsarbrev. Åsikterna är skribentens egna.
Antisemitism är en komplex fråga.
I Aktuellt (27/1) fick jag frågan vad det kan bero på att föreläsare som tillhör tredje generationens överlevande från Förintelsen inte välkomnas till vissa skolor för av att säkerheten inte kan garanteras. Jag svarade att det finns olika förklaringar, som social oro i vissa klasser, okunskap och förutfattade meningar. En annan fråga handlade om hur synen på Förintelsen har förändrats. Jag svarade att i en samhällsutveckling med nationalism och sviktande demokrati på flera håll kan vi se att Förintelsen ibland blir ett slagträ.
Mats Skogkär blandar i sin ledare (29/1) delvis ihop frågorna och får det att låta som om jag vill förringa problem. Så är inte fallet. Antisemitismen uppträder i olika former i samhället och har funnits i Sverige i hundratals år. Vi får signaler från en del lärare som möter nya utmaningar i klassrummen idag. Det kan handla om elever som har med sig antisemitiska föreställningar från länder i Mellanöstern, men också om högerextrema åsikter där antisemitism uttrycks, liksom elever vars Israelkritik kan uppfattas som antisemitisk. En viktig del i vårt arbete är att utveckla stöd till lärare. Vi bör vara försiktiga med att förenkla en komplex fråga, det tjänar inte det viktiga arbete som trots allt görs för att förebygga och motverka antisemitism.
Ingrid Lomfors, överintendent vid Forum för levande historia
Friskolor måste vara bäst.
I lördagskrönikan (1/2) tar Heidi Avellan upp friskolornas roll. Friskolornas bidrag till den ökade segregationen erkänns liksom tendensen till att sätta glädjebetyg. Närhetsprincipen är inte längre självklar på grund av boendesegregationen. Hus går inte att flytta på, men det kan skapas skolor där elever med olika bakgrund möts. Till det krävs politiskt mod och vilja. I klasser där inga elever har svenska som modersmål är förutsättningarna för integration svåra. Vill vi förbättra dessa måste segregationen bekämpas. Där särskilda skäl föreligger måste elever kunna välja en annan skola, men huvudregeln bör vara att politiker drar upp det regelverk som ska gälla.
En likvärdig skola är en förutsättning för en bättre integration. Den förhindras av ett skolsystem med friskolor och fritt skolval. Det har förstärkt den segregation som boendet skapar. Varje misslyckad skolgång innebär en risk för missbruk och kriminalitet. Det måste stoppas nu.
Per Almén (S)
Oacceptabla friskolevinster.
Heidi Avellan skriver (1/2) att "forskningen visar att det fria skolvalet och fler friskolor är viktiga förklaringar till skolsegregation, det är framför allt resursstarka föräldrar med god ekonomi och hög utbildning som väljer. Lägg till misstanke om betygsinflation och övervinster. "
Men är det bara "övervinster" som är problemet med det unika svenska friskolesystemet? Varför skulle vinster som baseras enkom på skattemedel vara acceptabla så länge de inte är "övervinster"? Friskolekoncerner med många gånger undermålig verksamhet tillåts plocka ut skyhöga vinster. Många politiker tror precis som Avellan att problemen går att lösa med ökad kontroll, tuffare granskning och inspektioner. Det som man ville bli av med då frågan diskuterades på 80-talet – regelverk och byråkratisk tillsyn och kontroll – skulle nu helt plötsligt vara lösningen.
Systemet med vinstdrivande skolor leder till att våra skolor blir allt mindre likvärdiga och detta i sin tur bidrar till allt sämre resultat. Sverige har varit internationellt unikt genom att tillåta vinstuttag i friskolor. Vad striden gäller är vinstdelning: om vinsten ska få lov att lämna verksamheten i form av till exempel aktieutdelning. Vi vet idag att friskolor driver på olika former av etnisk och social segregation, påfallande ofta har låg lärartäthet och dåliga skolresultat, och i grund och botten sviker resurssvaga elever. Att dessa verksamheter ska premieras med att få plocka ut vinster på våra skattepengar är djupt stötande.
Lars Pålsson Syll
Gå till toppen