Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Martin Schibli: En ny kulturvärld – styrd av auktoritära stater

Kina tar allt större plats i kulturen, så även Saudiarabien och Förenade Arabemiraten. Vad innebär det att kultur alltmer finansieras av odemokratiska stater? Martin Schibli berättar om en ny värld – och vad den kräver av Sverige.

Louvren Abu Dhabi – det franska museets filial i Förenade Arabemiraten.Bild: Louvren Abu Dhabi
Det här är en kulturartikel. Analys och värderingar är skribentens egna.
Sverige stod till synes enat fredagen den 15 november förra året. Kulturminister Amanda Lind delade ut Tucholsky-priset till den svensk-kinesiske förläggaren Gui Minhai – och Sverige hade inte givit vika för hot om repressalier. Men, Kina har nu markerat en kostnad i ekvationen när någon framöver överväger en utmärkelse, en utställning eller inbjudan som kan misshaga Kina. Överväganden som sker inför lyckta dörrar. Där kan ängsligheten slå till – och valet bli ett annat. Att Sverige utsattes för hot var nog ingen tillfällighet. Ett litet exportberoende land med hög svansföring internationellt när det gäller mänskliga rättigheter, men med en utsatt valuta och som ekonomiskt behöver Kina mer än tvärtom.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen