Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Sena kläder och stoppad tillverkning hotar

Försenade klädleveranser och svenska verkstadsföretag som riskerar att stanna. Likt amerikanska IT-jätten Apple får coronavirusets härjningar i Kina konsekvenser för svenska företag.

Underleverantörer befarar stopp i verkstadskedjan. Arkivbild.Bild: Fredrik Sandberg/TT
– Det räcker med att en komponent fattas så stannar allt, säger Fredrik Sidahl, vd för Fordonskomponentgruppen.
Hans medlemmar i form av underleverantörer till fordonsindustrin kommer att drabbas hårt. Det är han helt övertygad om. Om bandet stannar hos någon av de stora kunderna, Volvo Cars, lastbilsvolvo eller Scania eller hos utländska tillverkare till följd av att delar i kedjan fattas, så uteblir beställningarna från de mindre företagen.
– En paus kommer, sen hur lång den blir återstår att se, säger Fredrik Sidahl.
Viruseffekterna från en av världens största ekonomier påminner om finanskrisen 2008/2009 då i storleksordningen tiotusentals jobb drabbades, enligt Sidahl.
Om ett par veckor kommer lagren att börja eka tomma på många håll, om tillverkningsproblemen i Kina fortsätter, är Sidahls bedömning, baserat på en snabbenkät hos medlemmarna i fredags. Två veckor till, sedan är vissa komponenter slut, varnar brittiska biltillverkaren Jaguar.
Sidahl vill nu att regeringens arbete med att lägga fram förslaget om korttidsarbete görs så fort som möjligt. Den formen av krisavtal är tänkt att fungera så att staten går in med pengar till löner vid kommande tillfälliga chocker när bolagen inte får några beställningar och därmed inte har råd att behålla personalen annars.
IT-jätten Apple varnade häromdagen för att försäljningen kommer att påverkas påtagligt negativt av stoppad tillverkning av stängda butiker i Kina. Även svenska företag på plats påverkas, även om flera av dem säger att tillverkningen nu snurrar ungefär som vanligt igen. Den bilden ger i alla fall SKF och Alfa Laval, och Atlas Copco i viss mån.
– De flesta är igång, men inte på full fart, säger Atlas Copcos presschef Sara Liljedal.
– Utmaningarna är logistiken, transporter, fortsätter hon och tillägger att en hel del personal jobbar hemifrån.
Liknande tongångar hörs från klädbranschen, där dock den värsta perioden ser ut att vara över.
– Det intrycket jag har fått är att situationen är under kontroll. Man visste inte hur det skulle bli efter det kinesiska nyåret, men det har inte blivit så hemskt som man fruktade från början, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.
Mycket av produktionen har nu kommit igång igen för de svenska klädtillverkarna, dock inte till hundra procent, enligt Sandström.
Men en utmaning återstår – nämligen transporterna.
– Så vitt jag förstår är det inget större problem med leveranserna under våren, eftersom det mesta har lagts på båtar innan. Men det som kan bli besvärligt är leveranser från augusti och framåt.
Förseningarna märks bland annat hos klädkedjan Kappahl. Runt 40 procent av företagets produktion kommer från Kina, fördelat över 120 fabriker.
”Vi ser förseningar på del av lagda orders på cirka 2–3 veckor just nu, men i och med att flertalet leverantörer fortsatt är stängda så vet vi inte hur länge våra ordrar kommer att påverkas”, skriver kommunikationschef Charlotte Högberg i ett mejl till TT.
En utmaning, enligt Högberg, som kan komma att påverka transporterna framöver, är tillgången på chaufförerna till följd av arbetsbristen i landet, då många människor sitter i karantän.
Lindex i sin tur hälsar att man har beräknade förseningar på 1–2 veckor i dagsläget.
Hennes & Mauritz har 20–30 procent av sin produktion förlagd till i Kina.
”Vi har produktion i många olika länder vilket ger oss flexibilitet. I dagsläget ser vi inte att viruset kommer leda till större förseningar avseende leveranser, men situationen är osäker så vi har inte möjlighet att kommentera i detalj”, skriver H&M-gruppens presskontakt Ulrika Isaksson i ett mejl.
Gå till toppen