Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Tvärnit för Kinas bilförsäljning

Kinas bilförsäljning tvärnitar, flygbolagen tappar hundratals miljarder i intäkter och industriproduktionen är väsentligt lägre än normalt. De ekonomiska konsekvenserna av det nya coronaviruset blir allt tydligare.

Iphone-tillverkaren Foxconns produktion i Kina ser bara ut att ligga på 50 procent i slutet av februari, enligt nyhetsbyrån Reuters källor. ArkivbildBild: Kin Cheung AP/TT
Bilförsäljningen i Kina rasade med 92 procent under första halvan av februari jämfört med motsvarande period i fjol, enligt branschorganisationen CPCA. Tvärniten förklaras av stängda bilsalonger och reserestriktioner till följd av det nya coronaviruset.
Samtidigt fortsätter viruset att spridas i Kina, med 889 nya bekräftade infektioner i torsdags och 118 nya dödsfall, vilket lyfter den totala dödssiffran i Fastlandskina till 2 236 – de flesta i Hubeiprovinsen.
Asiatiska flygbolag tillhör de som drabbas värst ekonomiskt av virusspridningen, då resandet i regionen minskat drastiskt. Kinesiska flygbolag har ställt in cirka 80 procent av trafiken, enligt flygdataföretaget OAG.
Enligt en preliminär beräkning kommer flygbolagen i Asien och Stillahavsområdet att tappa intäkter för 27,8 miljarder dollar (cirka 270 miljarder kronor).
– Det kommer att bli ett väldigt tufft år för flygbolagen, säger den internationella branschorganisationen IATA:s generaldirektör Alexandre de Juniac.
För tillverkningsindustrin i regionen är viruseffekterna också svåra. Bland annat har amerikanska Apple fortfarande problem att få igång produktionen i Kina.
Den taiwanesiska kontraktstillverkaren Foxconn, som tillverkar Apples Iphone-telefoner, har kunna fortsätta produktionen i sina fabriker i Vietnam, Indien och Mexiko men har bara delvis återupptagit sin kinesiska produktion. Källor säger till Reuters att Foxconn räknar med att produktionen i Kina ligger på cirka 50 procent i slutet av februari.
Inom bilindustrin har det samtidigt uppstått problem med komponentbrist, vilket tvingat bolag som sydkoreanska Hyundai och japanska Nissan att stänga ned en del produktion.
Kinesiska Huawei sticker dock ut med hela fabriksparken i full drift och ett färskt löfte om att man kan leverera 5G-utrustning precis som vanligt.
– Faktum är att alla Huaweis egna fabriker har återupptagit produktionen, säger Yang Chaobin, chef för bolaget 5G-produktion, på en presskonferens i London.
Gå till toppen