Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: Vår ambition är att titta in i framtiden, se vad vi kan utveckla och göra bättre

Jag tror helt enkelt inte att de bästa upptäckterna redan är gjorda, utan att de ligger framför oss. Vi måste utmana oss själva för att lämna bättre förutsättningar för framtida generationer. Det skriver Dick Fredholm.
Svar till insändaren "Helsingborgs varumärke byggs bäst genom leverans inte via storytellers" av Björn Tufvesson Alm. HD, Min mening 22/2.
Detta är en insändare. Åsikterna är skribentens egna.
Björn Tufvesson Alm skriver att Helsingborgs varumärke bäst byggs genom leverans. Jag delar Björns uppfattning om att ett varumärke byggs genom långsiktighet, och genom resultat och leverans. Och det stämmer att vi kommunicerar intensivt både externt och internt – helsingborgarna ställer krav på oss, och har rättigheter, att få information om vår kommunala service, om när vi stänger av en gata, eller vad man kan göra i staden en lördagskväll. Vårt grunduppdrag är att alltid ha invånarens behov i fokus för att skapa den bästa livskvalitén för invånare, besökare och företagare. Våra medarbetare jobbar varje dag med leverans, i skolor, på äldreboenden, i parker, på biblioteken – i varje möte som du har med vår kommun.
Men vi vill mer. Vi vill bli bättre. Då behöver vi se hur vi kan arbeta smartare, hitta nya lösningar och arbetssätt. Att bli en av Europas mest innovativa städer handlar inte bara om att se på digitalisering och ny teknik, det handlar om människor. Det handlar om att vara det bästa vi kan vara för de som bor och verkar i kommunen. Dagens kommunala verksamhet är inte den samma som för 50 år sedan och kommer inte vara densamma 50 år in i framtiden.
Nya krav och behov från medborgarna kräver nya lösningar. Välfärden i framtiden behöver kommuner som vågar tänka annorlunda och testa nytt. Det är vårt fokus.
Hur skapar vi den bästa välfärden och skolan? Hur ger vi den bästa servicen? Vi tror att svaren är många och vägen dit inte är rak. Det går inte att förutse alla svaren utan vi måste påbörja resan och testa olika vägar. Att samla berättelser och använda en så kallad storyteller är inget nytt, det har alltid funnits de som burit berättelserna, men det ligger i linje med vår ambition att titta in framtiden och se vad vi kan utveckla och bli bättre.
Jag tror helt enkelt inte att de bästa upptäckterna redan är gjorda, utan att de ligger framför oss. Vi måste utmana oss själva för att lämna bättre förutsättningar för framtida generationer. Jag vill passa på att bjuda in dig Björn att delta i det arbetet tillsammans med oss, både i vårt visionsarbete Helsingborg 2035 och vår stadsmässa H22 om två år. Genom den utmanar vi oss själva kring hur vi på bästa sätt bygger den smarta, hållbara staden.
Dick Fredholm
Kommunikationsdirektör
Helsingborgs stad
Gå till toppen