Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: Kränkningarna i skolan får inte den uppmärksamhet som de borde ha

Vi måste också göra slut på resonemang som ”jag är där för att undervisa i matematik” när det handlar om kränkningar i skolan, skriver Erik Rezazadeh.Bild: Erik Nylander/TT
Detta är en insändare. Åsikterna är skribentens egna.
Våld och kränkningar ökar i svenska skolor. Det visar Statistiska centralbyråns uppföljning av arbetet med FN:s Agenda 2030. Andelen elever i åldrarna 11, 13 och 15 som upplevt kränkande särbehandling ökar bland både pojkar och flickor. Läsåret 2013/2014 svarade 12,6 procent att de blivit utsatta för kränkande särbehandling någon gång eller oftare de senaste månaderna. Under 2017/2018 hade det stigit till 19,4 procent.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen