Annons

Annons

Josef Schibli zoomade in det lilla i den stora staden

Kultur

Josef Schibli såg den moderna tillvarons simpla kommers och konsumtion som ett poetiskt motiv, skriver Linda Fagerström.

Det här är en recension.Analys och värderingar är skribentens egna.

Josef Schibli, "Långfredag Manhattan".

Annons

När helsingborgaren Josef Schibli dog i somras, 94 år gammal, var det efter ett långt konstnärsliv. Född och uppvuxen i Schweiz utbildade han sig vid konstfackskolan i Zürich, och kom till Sverige i slutet av 1940-talet. Kontakten med kontinenten höll han emellertid levande och fortbildade sig både i London och Paris. Nyrealismen var på uppgång under 1960-talet, en europeisk tappning av den popkonst som då lanserats i USA. Där blev Andy Warhol framgångsrik med screentryckta bilder av konservburkar i starka färger och Roy Lichtenstein med sina målningar fyllda av serietidningarnas pratbubblor och blixtar. Robert Rauschenberg, jämngammal med Josef Schibli, inlemmade helt handgripligt den amerikanska vardagen i konsten genom att låta läskflaskor, bildäck, sopkvastar och uppstoppade djur dyka upp i och på sina målningar. Mest känd är förstås ”Monogram” från 1964, den uppstoppade get som med färgkladdig päls monterats på en kvadratisk målning – verket som Moderna museets publik helt enkelt kallar ”Geten”.

Läs vidare med Digital!

8 kri veckan i 8 veckor

Läs HD för 8 kr/vecka i 8 veckor – därefter tillsvidare 119 kr/månad. Ingen bindningstid.

Säg upp när du vill.

Det här ingår i Digital

  • Fri tillgång till alla nyheter på hd.se och i vår nyhetsapp.
  • HDpasset med mängder av erbjudanden – spara tusenlappar!
  • Nyhetsbrev med de senaste nyheterna – direkt i mejlen varje dag.
Vi är en del av Bonnier News (559080-0917)
Betalningar hanteras av Klarna

Annons

Annons

Annons

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy