Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

”Dreams” gör alla till spelskapare

”Dreams” låter vem som helst experimentera med kraftfulla verktyg för att enkelt skapa egna spel. Och vill man inte konstruera något själv kan man i stället spela något av det som hundratusentals andra skapare gjort.

"Dreams" är gjort för att släppa lös kreativiteten. Gör ett träd, en musiksnutt, en figur – eller ett helt spel. Pressbild.Bild: Sony/TT
”Dreams” började som ett digitalt formverktyg för omkring sju år sedan, en lång tid i spelskaparsammanhang. Bakom titeln står brittiska Media Molecule, som tidigare har släppt loss skaparglädjen i plattformsspelet ”Little big planet”, där spelarna kan skapa sina egna banor.
– Konceptet för ”Dreams” har varit att ta den del av ”Little big planet” som handlar om att ge verktygen till folk att vara kreativa och göra det till kärnan i produkten, säger Abbie Heppe, kommunikationschef vid Media Molecule.
”Dreams” har vuxit från ett skulpturverktyg. I det färdiga spelet – eller vad man nu ska kalla det – går det att göra egen musik, egna animationer och egna spelvärldar. Det är helt enkelt möjligt att göra ett helt spel, utan att kunna programmera.
”Dreams” har funnits ute i tidiga versioner, som tillsammans med användartester har lärt Media Molecule hur man ska få spelarna att bli skapare. En stor utmaning är att få verktygen att vara så enkla, roliga och intuitiva att alla kan fippla med dem.
– Vi jobbade mycket med inledningen, där man får börja känna på kontrollerna och testa att skapa lite. Vi försökte göra det så användarvänligt som möjligt, men också ha lite mer fokus på lärande än vad vi från början hade tänkt. Så att folk känner att de vågar ta steget och vara kreativa, säger Heppe.
”Dreams” handlar också mycket om onlinegemenskapen kring titeln. Då ena halvan av ”Dreams” handlar om att skapa, handlar den andra halvan om att prova saker som andra har skapat. Och via ”Dreams” inbyggda plattform kan spelarna kommentera och tipsa varandra. Redan nu finns det massor av olika spel och demor i alla möjliga tänkbara genrer.
– Det finns en hel del spelare som aldrig kommer att ge sig i kast med de kreativa verktygen, vilket är helt okej. ”Dreams” behöver spelare lika mycket som skapare. Det är ett ekosystem, säger Heppe.
Spelaren behöver inte heller göra allt själv. Behöver man ett träd, ett vattenfall eller färdiggjorda rollfigurer till sin skapelse är det bara att ladda ned saker som andra av de hundratusentals skaparna har gjort.
– Gemenskapen handlar också om att folk visar upp sin resa. Att ”jag började utan att kunna någonting, och nu gör jag de här banorna eller det här spelet”, säger Abbie Heppe, som själv har gjort en stenbelagd gångväg, en egen spelbar avatar och på senare tid har börjat experimentera med interaktiv musik.
Inbyggt i ”Dreams” finns också det genreöverskridande spelet ”Art's dream”, byggt med ”Dreams” verktyg för att visa vad som är möjligt.
– En av de största utmaningarna var att spelet utvecklades samtidigt som verktygen, men det hjälpte oss att förstå hur verktygen kunde bli bättre och att vi byggde verktyg som även professionella kan använda, säger hon och fortsätter.
– Dessutom gillar vi att göra spel. Vi vill göra spel åt folk.
”Dreams” finns till Playstation 4.
Fakta

Tips till nya användare

Media Molecules Abbie Heppe ger några tips till nya "Dreams"-skapare:

• Börja smått. Tänkt inte att du ska göra ett helt rollspel i en öppen värld, utan börja snarare med ett träd, eller gör ett enkelt landskap.

• Titta på handledningsvideorna. "De är enkla, kommer att helt förändra din relation med spelet och är inte tråkiga."

• Hjälps åt. Har du en bra idé, ta hjälp av andra i "Dreams"-gemenskapen.

Gå till toppen