Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Sven-Åke Olofsson: ”Kommunerna måste rädda flygplatsen i Ängelholm."

Bild: Erik Nylund
Detta är en opinionstext av en fristående kolumnist. Åsikterna är skribentens egna.
Flygplatser och flygbolag har fått stryk i klimatdebatten. Passagerarsiffrorna dalar. Ledningen för Ängelholm-Helsingborgs flygplats har sänt ut nödsignaler. Man går mot röda siffror. Passagerarantalet är det lägsta sedan 2011.
Flygplatsen är en av få privatägda i landet. Peab köpte den med de nordvästskånska kommunerna som mellanhand 2011. Affären blev på sin tid såväl uppmärksammad som kritiserad.
Politikerna i inte minst Helsingborg sitter på två stolar. Kommunen har utsetts till Årets miljökommun tre gånger. Samtidigt har man en policy att det ska flygas så lite som möjligt i tjänsten. Flygbiljetter har belagts med en intern ”skatt” i form av en klimatavgift som motsvarar 50 procent av kostnaden för resan.
Helsingborg ska inte överge sitt klimatarbete och staden kan inte på egen hand rädda flygplatsen genom att flyga mer. Men alla inser att utan flygplats skulle nordvästra Skåne i många avseenden bli mindre attraktivt. Sverigedemokraterna har blåst till strid i frågan och attackerar kommunledningen för restriktiviteten när det gäller flygresor.
Kommunstyrelsens ordförande Peter Danielsson (M) söker sin tillflykt i ett både-och-resonemang. Flygplatsen har stor betydelse för regionen. Men flygplatsen måste också ta sitt miljöansvar.
Christian Ziese är vd för flygplatsen. Han ser framtiden som allvarligt hotad. ”Vi kommer inte att klara flygplatsdriften på sikt”, säger han till denna tidning. ”Flygplatsen är så viktig för hela samhället och den borde inte ligga på ett enda företag, ett klubbslag i styrelserummet.” Det borde de nordvästskånska kommunerna ha tänkt på när de sålde flygplatsen 2011.
Berörda kommuner, Peab, Sydsvenska Handelskammaren och andra försöker nu komma på en lösning.
Det bästa vore om staten återtog ägandet i samverkan med kommunerna. En lokal flygplats i en av Sveriges folktätaste regioner är ett vitalt samhällsintresse. Men miljön då? Rimligen kommer nya flygbränslen och nya flygmotorer som minskar utsläppen. Vad som kan gynna flygplatsen i Ängelholm är att den aldrig blir aktuell för tung trafik på långa distanser. Hur avlägsen är framtiden för mindre eldrivna flygplan på kortare rutter?
Enbart statligt ägande igen? Ja, bilden är likartad över landet. Att staten i detta läge skulle vilja satsa många friska miljoner i Ängelholm är inte troligt. Kanske tycker man från Stockholms horisont att det finns andra flygplatser – Halmstad, Sturup, Kastrup ...
Flygbussen som gått från Helsingborg till Ängelholm är nu indragen. Dras flygavgångarna ner blir spiralen än mer negativ. Antingen de nordvästskånska kommunerna vill eller ej måste de se sig som motorn i en räddningsaktion för flygplatsen. Den måste hjälpas över dagsläget tills ny teknik ger nya förutsättningar. Helsingborgs kommun tvingades behålla Öresundskraft. Kommunerna i Familjen Helsingborg måste rädda flygplatsen i Ängelholm.
Gå till toppen