Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Nu är nya bantade Öresundstrafiken igång

Vid ett på söndagen trädde Skånetrafikens nya upplägg för brotrafiken ikraft. Det innebär ett tåg i timmen över bron, men även att Öresundstågen norrifrån kommer att få Malmö C som slutstation.

”Under dagen har vi fört samtal med danska myndigheter om att få köra fler tåg än enbart ett i timmen, men vi har fått nej”, säger Maria Nyman, affärsområdeschef för tåg på Skånetrafiken i ett pressmeddelande.
Istället för som på vardagar köra sex tåg i timmen tvingas Skånetrafiken köra ett tåg i timmen. Beslutet att köra ett tåg i timmen bygger på danska Polisens krav för att kunna kontrollera tågen.
För att säkerställa att samtliga resenär kan ta sig till Sverige sätter Skånetrafiken därför tillfälligt in extra bussar mellan Hyllie station och Kastrup. Bussarna kommer att avgå var 20 minut i pendel mellan Kastrup och Malmö Hyllie.
Nya tidtabellen togs i drift mitt på söndagen.
Tåg mot Danmark lämnar Malmö C 33 minuter över hel timme. Tåg mot Malmö lämnar Kastrup 22 minuter över hel timme. Tågen kommer även göra uppehåll på Triangeln och Hyllie station.
Öresundstågstrafiken norrifrån vänder på Malmö C och stannar inte på Triangeln och Hyllie.
Mellan Helsingborg och Helsingör har färjorna följt ordinarie tidtabell i helgen, men Forsea har aviserat en glesare trafik från och med måndag.
Hos Skånetrafiken laddar man för en tuff start på veckan.
”Vi vet att det danska beslutet kommer att leda till såväl trängsel som väsentligt längre restider för våra resenärer. Därför kan vi nu bara uppmana våra kunder att planera sin resa noggrant och vara ute i god tid”, säger Maria Nyman.
Den nya tidtabellen har tagits fram tillsammans med Banedanmark, DSB och Trafikverket.
– På tisdag kommer vi att utvärdera hur detta trafikupplägget har fungerat, säger Maria Nyman.
Gå till toppen