Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Thomas Frostberg: Viruskampen går inte på räls hos SJ

Medan olika samhällsorgan gör vad de kan för att spridningen av coronaviruset ska minimeras håller statligt ägda SJ fast vid sina vanliga principer kring avbokning, som om ingenting har hänt.

Bild: Lars Brundin
Resebranschen har omedelbart fått känna av dramatiska förändringar i och med coronavirusets utbredning. Dels är oron stor bland många resenärer, dels har uppmaningarna från svenska myndigheter och regeringen skärpts under veckan när det gäller hur stor omfattningen på sociala kontakter bör vara.
Förutom det uppenbara – att stanna hemma vid minsta tecken på sjukdom – gav socialminister Lena Hallengren (S) i fredags en skarp rekommendation till alla som kan jobba hemifrån att också göra det samt att ändra planer för sociala sammanhang som resor och stora kalas, som inte är nödvändiga.
Ett par dagar tidigare hade regeringen beslutat förbjuda stora evenemang, för att minska resandet kors och tvärs över landet.
Flygbolag som SAS har agerat snabbt och infört fri ombokning av resor under en lång tid framöver, vilket förstås handlar lika mycket om att hantera resenärernas oro som att säkra sig från ännu värre tapp på grund av avbokningar.
Därför känns det också rimligt att statligt ägda SJ deltar i kampen för att minska risken för smittspridning. Men inte än så länge.
Istället skriver tågbolaget på sin informationssida om coronaviruset att "ordinarie regler för återbetalning/ombokning av biljetter gäller" – men först efter att ha upplyst passagerarna om att de inte ska åka tåg om de känner sig sjuka:
"Har du en resa inplanerad och känner av förkylningssymtom ska du enligt Folkhälsomyndighetens senaste riktlinjer stanna hemma och undvika träffa andra än dem du bor med."
Snacka om att skicka dubbla budskap.
Och det handlar inte om att SJ inte hunnit med att uppdatera sina regler. I mitten av veckan gick det fortfarande att mötas av förståelse från personalen i kundtjänst, som avbokade och återbetalade biljettpengarna.
Även den som hade bokade tågresor med i anslutning till en flygresa, som blivit inställd med anledning av virusutbrottet, fick lov att avboka biljetten.
Sedan togs frågan upp i SJ:s koncernledning, med följd att reglerna skärptes och inga undantag längre görs, meddelar bolagets presstjänst.
Som extra krydda har SJ dessutom just kört ett erbjudande om dubbla poäng för den som bokat resor under helgen, för att få folk att resa mer – inte mindre.
Jag kan i viss mån förstå att privata resebolag och hotellkedjor kör sådana kampanjer just nu, eftersom de kämpar för sin överlevnad. Men att SJ, som i princip inte kan gå i konkurs på grund av att staten är ägare, inte tar ett större samhällsansvar är minst sagt förvånande.
Det borde inte krävas att ansvarig minister tar bolaget i örat, för att få koncernledningen på SJ att inse att det vore rimligare att bolaget går före och visar vägen för andra bolag i en tid när samhället försöker bekämpa smittspridningen genom att uppmana till hemarbete och minskat resande.
Gå till toppen