Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Satsning ska öka läsförståelsen bland elever i Munka Ljungby

På Toftaskolan i Munka Ljungby har man kommit i gång med en satsning för att öka elevernas läsförståelse. En lärare och författare från Kanada besökte skolan för att inspirera med sina tankar.

Adrienne Gear och rektor Petra Jähnke, flankerade av speciallärarna i språk, skriv och läsutveckling Malin Olofsson och Theres Hjörnhede Jarlson.Bild: Martin Wingren
Adrienne Gear, skolutvecklare och författare av flera fackböcker för lärare, är verksam i Vancouver i Kanada. Men hon åker runt till skolor världen över, för att se hur de arbetar med läsförståelse.
På Toftaskolan pågår ett tvåårigt projekt för att öka läsförståelsen, något som berör alla ämnen enligt rektorn.
– Det är inte bara svenskan utan alla ämnen i skolan, inom matematiken till exempel handlar det om att kunna ta till sig av instruktioner, säger Petra Jähnke.
Två speciallärare har tillsatts för att till en början kartlägga vad skolan behöver fokusera på och hitta strategier.
I samband med detta besökte Adrienne Gear skolan för ett par veckor sedan. Hon har flera tankar om hur läsförståelsen –och därmed resultaten – bland eleverna kan öka. Hon berättar att hennes metoder lutar sig mot den amerikanske forskaren David Pearson som menar att det är avgörande med visualisering, interaktion och kommunikation i samband med läsning för att främja läsförståelse.
– Det är skillnad på att bara läsa en text och avkoda den och att sätta sig in i, tänka och förstå vad texten handlar om. Eleverna måste få en reflektera över vad de läser och se sammanhanget, säger Adrienne Gear.
I dagens informationsflöde handlar det även om att eleverna behöver ett nytt förhållningssätt till alla fakta som de lätt får tag på, menar Adrienne Gear.
– I dag behöver eleverna lärare för att få ett grepp om all information och för att förberedas inför världen. De måste analysera i stället för att bara repetera vad som står i en text, säger hon.
Rektor Petra Jähnke håller med.
– Eleverna lär ju sig för livet efter skolan, inte bara för skolan, säger hon.
– Det handlar inte bara om att läsa en massa fakta inför ett prov, kunskap som sedan snabbt försvinner, inflikar Adrienne Gear.
Gå till toppen