Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Fordonsindustrins nödbroms oroar

Volvo Cars och AB Volvo är senast i raden av stora svenska industrier som stoppar produktionen. En katastrofal utveckling, konstaterar Magnus Henrekson på Institutet för näringslivsforskning. – Det är ett helt ekosystem som stannar, säger han.

Monteringsfabriken på Volvo Cars i Torslanda i Göteborg är en av många svenska fabriker som kommer att stanna den närmaste tiden. Arkivbild.Bild: Thomas Johansson/TT
Scania stoppar sin verksamhet i bland annat Södertälje, Oskarshamn och Luleå från och med onsdag. Volvo Cars drar i handbromsen i Torslanda, Skövde och Olofström från torsdag och lastbilstillverkaren AB Volvo permitterar omkring 20 000 personer.
Fordonsindustrin och andra stora företag tar till unika åtgärder för att möta coronavirusets framfart. Det är en utveckling som kan få ödesdigra följder, enligt Magnus Henrekson, som är professor och vd för Institutet för näringslivsforskning.
– Det måste hävas, helst i går. Det kan inte fortsätta på det här sättet, det blir en katastrofal utveckling, säger han till TT.
Utöver den faktiska fordonstillverkningen får industriernas tomgång dessutom enorma följder för en lång rad andra företag, påpekar han.
– I den privata tjänstesektorn, till exempel evenemang, restauranger och researrangörer har efterfrågan helt fallit bort, där finns enormt många jobb, säger Magnus Henrekson.
– Nu stänger industrin ner, då försvinner samtidigt efterfrågan på avancerade konsulttjänster som juridik och it-konsulter. Till det kommer alla underleverantörer. Då stannar ekonomin.
Enligt Magnus Henrekson är det svårt att förutse vad de olika åtgärderna inom industrin kommer att föra med sig på lång sikt. Risken är att världen dras ner i en ny långvarig depression som på 1930-talet.
– Samtidigt är det inte riktigt jämförbart. Det tog tid för den stora depressionen att nå botten, här har allting stannat på två veckor. Det är något unikt, säger han.
Näringsminister Ibrahim Baylan (S) om chockbeskeden som kommer slag i slag:
– Större delen av Europa har stängt ned verksamheten, det gäller såväl Volvo Cars, AB Volvo och andra. Det är svårt att få tag på insatsvaror och det finns ingen efterfrågan just nu vilket gör att de måste vidta åtgärder. Det är en extraordinär situation, säger Baylan.
Baylan vill inte spekulera om ytterligare åtgärder för att rädda industrin, men säger att regeringen är beredd att göra mer.
– Jag tror det är bra att vi kan göra detta tillsammans, att Volvo Cars tillsammans med regeringen och samhället kan gå in i ett system där vi försöker övervintra den här ganska tuffa situationen.
Fakta

Beskeden från fordonsindustrin

Lastbilstillverkaren Scania meddelade i onsdags att verksamheten vid flera fabriker i Europa stoppas från och med onsdag i nästa vecka. Beslutet, som beror bland annat på komponentbrist, berör omkring 9000 svenska medarbetare samt omkring 4000 anställda i Frankrike och Nederländerna.

På fredagen meddelade Volvo Cars att all produktion i Sverige, Belgien och USA kommer att stoppas. 25000 anställda i Sverige berörs under två veckor.

Senare under fredagen kom även AB Volvo med besked som sin lastbilstillverkning. All personal i Sverige, omkring 20000 anställda, permitteras.

Gå till toppen