Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Tingsrätten: Stranden ska betraktas som bilväg

Patrik Slimane som stod åtalad för brott mot terrängkörningslagen efter att ha kört bil på stranden i Mellbystrand friades av domaren i Halmstads tingsrätt.
– Snopet! Det var inte riktigt vad jag trodde eller hade hoppats på, säger Patrik Slimane till Laholms Tidning.

Patrik Slimane körde bil på stranden och anmäldes för brott mot terrängkörningslagen. Strandkörningen och anmälan var medveten med syftet att få svar på om det enligt terrängkörningslagen är tillåtet att köra på stranden i Mellbystrand och Skummeslövsstrand. Utfallet i Halmstads tingsrätt blev inte som han tänkt sig.Bild: Polisens förundersökning
På fredagseftermiddagen avgjordes det mest uppmärksammade målet under mars månad i Halmstads tingsrätt med alla större lokala medier på plats. Patrik Slimane, medlem i Strandmiljö Laholm som vill få bort bilar från stranden, stod åtalad för att den 5 augusti kört bil på stranden nedanför Kolonivägen i Mellbystrand.
Händelsen polisanmäldes (med bifogade bilder) av en annan medlem i föreningen med syfte att få domstolen att pröva huruvida bilkörning på stranden är att betrakta som ett brott mot terrängkörningslagen.
I sal 2 i Halmstads tingsrätt satt domaren Petter Franke med en notarie samtidigt som både åklagaren Caroline Nilsson och den tilltalade Patrik Slimane deltog via videolänk.
Åklagaren redogjorde för att biltrafik pågått på stranden under många år och att Laholms kommun efter domen i Mark- och miljööverdomstolen i juni i fjol inte på något sätt fick befrämja strandtrafiken då den var att betrakta som miljöfarlig verksamhet.
Hon fortsatte med att berätta att Laholms kommun tvingades plocka bort skyltar och information om strandparkering efter domen och att strandtrafiken fortsatt precis som vanligt.
– Förbudet som miljödomstolen kom fram till handlade bara om förbud mot främjandet av biltrafik på stranden, inte själva bilkörningen, sa åklagaren och argumenterade därefter att stranden i Mellbystrand och Skummeslövsstrand var att betrakta som terräng och inte väg.
Åklagaren yrkade på fällande dom och dagsböter medan Slimane erkände att han kört bil på stranden men, något förvånande, nekade till brott och motsatte sig böter.
Domaren i Halmstads tingsrätt resonerade sig dock fram till att stranden ska betraktas som väg och inte terräng, vilket betydde att Slimane friades.
– Den centrala frågeställningen är att ta till ställning till om den delen av stranden där körningen skedde är att betrakta som terräng eller som väg. Det finns definitioner av de här begreppen i en förordning och begreppet väg är vidare definierat än vad man menar med ordet väg i allmänt språkbruk. Där är det inte bara väg, gator, torg utan även andra platser som is eller havsstrand där det allmänt förekommer motortrafik, säger Petter Franke.
Domaren Petter Franke konstaterade i domen i det uppmärksammade målet om stranden att den del av stranden som Patrik Slimane i föreningen Strandmiljö Laholm körde på ska betraktas som väg och inte som terräng.Bild: Rickard Gustafsson
Franke kom fram till slutsatsen att stranden är väg beaktat av fyra omständigheter.
– För det första har det under lång tid förekommit biltrafik på stranden. För det andra har det tidigare anvisats skyltar med mera från Laholms kommun var man får parkera med mera. För det tredje: även efter att skyltarna tagits bort, efter Mark- och miljödomstolens dom, har det fortsatt förekomma trafik med bilar och för det fjärde har det inte manifesterats att det inte är tillåtet att köra på stranden. Väger man ihop det här är det min bedömning att den här delen av stranden i just det här sammanhanget är att betrakta som väg och inte som terräng.
I det "här sammanhanget" säger du. Betyder det området där Slimane körde nedanför Kolonivägen eller betyder det hela sträckan från södra Skummeslövsstrand och norrut mot Mellbystrand så långt det är möjligt att köra?
– Det prövar vi inte i det här målet. Det som framkom i målet var att där han körde var på den del av stranden där de fyra omständigheterna förelåg.
Är det okej att köra på stranden utan att det får rättsliga konsekvenser?
– Jag tror att det är viktigt att betona att det här målet inte handlar om huruvida det är lämpligt att köra där utifrån miljöaspekter, säkerhetsaspekter eller annat. Det här målet handlar om det var straffbart enligt terrängkörningslagen att köra där och det var det enligt tingsrättens bedömning inte, säger Petter Franke.
Patrik Slimane kallar beskedet från tingsrätten för "snopet".
– Det var inte riktigt vad jag trodde eller hade hoppats på. Det är synd för strandens del att det bedöms som väg.
Att du och föreningen ville få det här prövat samtidigt som du nekade till brott känns en aning motsägelsefullt?
– Jag kan förstå det. Men jag bestred brottet för att få tingsrätten att motivera sitt beslut. Det finns trots allt en dom i Mark- och miljööverdomstolen som säger att man inte får främja biltrafiken i området. Men nu när tingsrätten säger att det är en väg känns det bara konstigt att man inte skulle få främja biltrafik på väg.
Tänker du överklaga den friande domen?
– Jag måste fundera på det, men jag tror att åklagaren överklagar med tanke på att det är två domar som pekar åt olika håll. Men att det blir fest på sina håll i Laholm ikväll, det är solklart, säger Patrik Slimane.
Bland åhörarna i tingssalen fanns också Mats Olofsson, ordförande i Strand för Alla. Han var av förklarliga skäl lättad efter domslutet, men kände sig tudelad.
– Det är jättekul att det blev så här. Jag anser att domstolen handlat med sunt förnuft. Men det är också dumt och sorgligt att den här typen av ärenden ska belasta domstolar, åklagare och advokater och kosta samhället en massa pengar.
Gå till toppen