Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Röda Korset mobiliserar hjälpinsatser i coronakrisen

De tre rödakorskretsarna i Laholms kommun har gått in i gemensam krisberedskap för att hjälpa äldre människor och personer i riskgrupper med att handla och göra enkla ärenden. Från och med tisdagen den 24 mars har de också en telefonlinje dit personer kan ringa bara för att få prata och känna stöd.

Ing-Britt Karlsson, Marine Asplid och Jenny Hallengård berättar att mycket av den verksamhet som bedrivs av Röda Korset har satts i pausläge på grund av risker med smittspridning. Nu ommobiliserar frivilligorganisationen för att hjälpa människor i riskgrupper för att hjälpa till med bland annat inhandling och leverans av mat.Bild: Rickard Gustafsson
Man brukar säga att i orostider visar människor sina rätta ansikten. De tre rödakorskretsarna (Laholm, Veinge-Tjärby, Våxtorp-Hasslöv) vill nu med att all kraft de förmår bidra till medmänsklighet och hjälp till behövande.
När LT träffar Marine Asplid, Ing-Britt Karlsson och Jenny Hallengård är de ivriga att berätta om planerna som nu sjösätts för att underlätta för människor som känner oro och behöver hjälp med vardagliga ting som exempelvis att handla eller låna böcker på biblioteket.
– Vi har fått påringningar från människor som vill få mat levererad hem och kan inte butiken eller någon annan göra det så kommer Röda Korset att göra det, säger Ing-Britt Karlsson.
Ordföranden Marine Asplid berättar att de nu ställer alla sina resurser, i form av fordon och frivilliga, till förfogande. Alla människor som tillhör en riskgrupp och behöver hjälp kan nu vända sig till de lokala rödakorskretsarna.
– Vi har inte alla lösningar på plats ännu, men vi kommer använda Möbelmagasinets bil och Ulla-bussen för transporter av mat, säger hon och påtalar att alla som jobbar för Röda korset har fått strikt information om hygienkrav och att ingen jobbar om de känner minsta lilla symptom.
Hon är noga med att poängtera att alla frivilliga kommer att vara klädda i Röda korsets profilkläder och alltid bära legitimation. De berättar att de är försiktiga och helst inte vill befatta sig med kontanter utan föredrar swish-betalningar.
– Swish är väldigt smidigt men alla äldre har inte det, men vi kommer att lösa det på något sätt – allt går att lösa, säger Ing-Britt Karlsson.
– Vi på Röda korset är bra på att lösa problem, inflikar Marine Asplid och fyller på med att berätta att de gärna tar emot fler människor som vill engagera sig som frivilliga – gärna yngre personer.
Alla nya frivilliga får en kort utbildning där vi berättar om våra grundprinciper, uppförandekod och vad man behöver tänka på. Dessutom får man skriva under ett tysthetslöfte.
– Det är så att säga en kvalitetssäkring, säger Marine Asplid.
– Det är fantastiskt skönt att kunna hjälpa folk, man får så mycket tillbaka, säger Jenny Hallengård.
Röda Korset har sedan den 24 mars startat en lokal telefonlinje (0739-628556) dit människor kan vända sig för att prata och få stöd.
– Vi är inga psykologer, men för den som vill ha en medmänniska att tala med så finns vi. Telefonerna bemannas av frivilliga och alla som jobbar här gör det gratis, säger Ing-Britt Karlsson.
Jenny Hallengård vill också slå ett slag för Fritidsbanken, som drivs av Röda korset, och all den utrustning som finns där.
– Spel är något som är extremt utlånat just nu, men vi har fått in fler nu så det finns att låna.
Gå till toppen