Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Surfskola för äldre lockar storpublik

Digital kommunikation är ett sätt att bryta isolering. Arkivbild.Bild: Anders Wiklund/TT
SVT:s folkbildande programserie ”Seniorsurfarna” lockar storpublik. I snitt har varje avsnitt haft över 600 000 tittare, skriver SVT i ett pressmeddelande.
Konceptet: Ett gäng inte alldeles purunga kändisar under ledning av Kattis Ahlström drillas i färdigheter som att skicka sms, ta en selfie, swischa pengar och söka information på nätet.
SVT framhåller att kunskaper i digital kommunikation är extra viktig i dessa virustider av karantän och påtvingad instängdhet: ”I det digitala finns möjligheter att upprätthålla socialt umgänge, bli road och lugna eventuella känslor av isolering och tristess”.
Sjätte och sista avsnittet av ”Seniorsurfarna” sänds i SVT1 på torsdagskvällen men serien kommer en tid framöver att kunna beses i UR Play och i Kunskapskanalen.
Gå till toppen