Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Kritik mot säkerhetsarbete på sidospåret i Klippan

Säkerhetsrutiner saknas, är felaktiga eller följs inte. Transportstyrelsen höjer tonläget mot Klippans kommun efter en tillsyn av det 2,2 kilometer långa stickspåret till industriområdet.
– Utifrån att man godkänt det tidigare är vi lite förvånade, säger Jan Enberg, tillförordnad teknisk chef.

Klippans stationsbangård, där det för nästan 20 år sedan byggdes ett stickspår för att möjliggöra godstransport ut till företag på industriområdet. Idag hanterar Green Cargo ungefär en transport per dag.Bild: Niklas Gustavsson
Klippans tekniska förvaltning fick i dagarna ett föreläggande från myndigheten som har ansvar för Sveriges järnvägar, Transportstyrelsen.
I föreläggandet står att Klippans kommun har flera brister i säkerheten på det kommunägda järnvägsspåret, som utgår från bangården och ansluter till södra Åbytorps industriområde. På sin väg korsar spåret flera allmänna vägar.
En tillsyn gjordes i början av mars i år med stickprovskontroller. Tanken var att undersöka om det fanns en bra styrning på säkerhetsarbetet för sträckan.
Enligt rapporten såg man en rad olika brister.
• Kommunen ställer inte rätt krav på kompetens, utbildning och hälsa hos dem som gör säkerhetskritiskt arbete på järnvägen.
• Besiktning och underhåll av järnvägen följer inte regelboken. Därför går det inte att se om man regelmässigt kollar spåret, växlar och bommar och hur man agerat på anmärkningar som kommit fram.
• Kommunens egna säkerhetsrutiner och bestämmelser följs inte och de stämmer inte med bestämmelserna. Bland ska kommunen kontrollera sig själva, och saknar ett oberoende och opartiskt revisionssystem.
• Det saknas nedskrivna rutiner för hur trafik får stoppas eller återupptas efter trafikstopp. Och vilka funktioner eller personer som har rätt att göra det.
• Det finns oklarheter för vad gränsen går mellan Klippans kommun och andra infrastrukturförvaltare. Till exempel saknas en gränstavla mot DHL:s distributionscentral.
Nu har kommunen på sig till slutet av april att visa att hur man tänker rätta till bristerna och se till att de inte upprepas.
Jan Enberg, tillförordnad teknisk chef på Klippans kommun, säger att en del av rutinerna finns, exempelvis för att stoppa trafiken, men att de inte varit nedskrivna.
– Det är inget problem för oss att åtgärda det här. Det handlar om att vi ska uppdatera och dokumenterat våra rutiner bättre.
Samtidigt säger han att man arbetat på i stort sett samma sätt sedan trafiken startade för cirka 15 år sedan. Personalen är anställd av Green cargo.
– Vi har ett tillstånd sedan tidigare att driva verksamheten enligt de här rutinerna. Och det är de som man kritiserar nu. Det ska göras årliga besiktningar och det är en entreprenör som gör det åt oss.
Nu har det gått så långt som till ett skarpt föreläggande, hur ser du på det?
– Det är inte bra. Vi har trots allt klarlagt ett antal punkter, men delar av den kritiken som man framför nu har vi inte riktigt uppfattat förut.
Fakta

Bakgrund

År 2001 byggde Klippans kommun ett 2,7 kilometer långt järnvägsspår som var villkoret för en stor logistiksatsning söder om Åbytorps industriområdet.

De första fyra åren användes inte spåret alls, men avtalen var klara började trafiken rulla. År 2011 gick det 12 tågset om dagen.

2014 köpte Trafikverket runt 500 meter av stickspåret, närmast stationen. Klippans kommuns del krympte därmed till 2,2 kilometer.

Gå till toppen