Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Ledare: Finland visar vägen till läkemedlen.

Göran Hägglund vill inte vara ensam i de efterklokas klubb.Bild: Erik Simander/TT
Detta är tidningens huvudledare. HDs hållning är oberoende liberal.
Runt om i landet, på diverse hemliga platser, finns krisberedskapslager. Välfyllda lager. Här finns massor av hälsovårdsmateriel. Munskydd och skyddsutrustning för vårdpersonal. För att inte tala om läkemedelsreserverna och all apparatur, som respiratorer.
Vi talar alltså om Finland. Inte om Sverige. Eftersom Sverige, till skillnad från vårt östra grannland, redan år 2002 upphävde beredskapsförordningen och successivt monterade ned våra beredskapslager.
”Beklämmande”, säger Tomi Lounemaa, vd för finska Försörjningsberedskapscentralen, i en intervju i Svenska Dagbladet om Sveriges bräckliga krisberedskap. Lounemaa har dock inga behov av att peka finger mot nationer som i coronakrisen är mindre lyckligt lottade än Finland. Tvärtom, han önskar Sverige lycka till och förser svenskarna med goda råd i intensiva kontakter med sin kollega Dan Eliasson, generaldirektör vid MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
Just nu talas det vitt och brett om hur kortsiktigt Sverige tänkte när vi på 90- och 00-talet avvecklade våra beredskapslager. Numera har Sverige en självförsörjningsgrad som snarast ligger under 50 procent. Medan den låg på nära nog 100 procent fram till 1980-talet.
Idag, när det allmänt i debatten varnas för att läkemedel kan ta slut, bör några saker poängteras:
* Det var ju inte så att ingen varnade för att viktiga läkemedel kunde ta slut i en kris. Det varnades. Av en lång rad myndigheter och experter. DN kan i en gedigen artikel räkna till sex olika statliga utredningar och rapporter sedan 2013 som alla riktat kraftig kritik mot svensk läkemedelsförsörjning. Försvarsmakten, Socialstyrelsen, Totalförsvarets forskningsinstitut, MSB, Riksrevisionen …
Budskapet har, kortfattat, varit: beredskapslagringen är med några små undantag borta, vilket kan få stora konsekvenser i krig eller kris. Som nu. Under en viruspandemi.
* Somliga debattörer vill få det till att det verkliga misstaget var att omreglera apoteksmarknaden och avskaffa apoteksmonopolet. Det är att göra det alltför enkelt för sig. Många aspekter av den apoteksmarknad som konkurrensutsattes 2009 har varit lyckade, inte minst är tillgängligheten bättre idag, med fler apotek.
Dock var det, som den förre socialministern Göran Hägglund (KD) nu medger i pressen, ett misstag att lyssna på den utredare som trodde att marknaden själv kunde ansvara för läkemedelsförsörjningen. Istället borde ha införts någon typ av mekanism som så långt det går säkrar tillgången till läkemedel.
”Det är många medlemmar i de efterklokas klubb”, säger Hägglund, då ansvarig för apotekens omreglering. Han är själv en av dem.
Gärna en bättre krisberedskap. En översyn av hur säkrare buffertar av läkemedel kan skapas med i grunden just-in-time-logistik – självfallet. Men tillbaka till ett statligt apoteksmonopol? Nej, tack. Det behövs inte i Finland, där apoteken är privata. Och inte i Sverige.
Gå till toppen