Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Företag väljer stugboende under krisen – bokningarna ökar

Många hotell går på knäna när gästerna bokar av i coronakrisens spår, men läget är ett annat för många campinganläggningar. Här ökar antalet gästnätter när företag väljer att förlägga sin personal hit. Råå vallar märker också att allt fler företag väljer camping.

Mars och april är vanligtvis lugna perioder i campingbranschen. Men de senaste veckorna har varit annorlunda. Företagsbokningarna ökade förra veckan med 25 procent jämfört med en vanlig vecka denna tid.
Många campinggäster i landet väljer stugboende. Idag är fördelningen femtio-femtio mellan klassisk camping som husvagnar, husbilar och tält respektive stugor.Bild: Emil Langvad
– Vi tror att det hänger samman med att många företag väljer eget boende för sin personal, camping istället för hotell, säger Johan Söör, vd för First Camp.
Det handlar i första hand om stugor, som ofta har två sovrum, med badrum och kök – som gör att gästerna kan hålla sig för sig själva, vilket kan vara en trygghet i dessa tider med risk för coronasmittta.
Maria Samanc är chef för Råå vallar. Hon ser att företag som väljer stugboende började öka redan tidigare.
– Det är nog flera skäl som ligger bakom. Stugorna har eget kök samt tvätt- och diskmaskin, det är lite som hemma. Och du kan parkera din bil utanför stugan, där du kan ha dina verktyg och annan utrustning, säger hon.
Maria Samanc är destinationschef för Råå vallar., där First Camp nu investerar i fler stugor.Bild: Emil Langvad
Är det många andra gäster som bokar av?
– Vi har avbokningar i samband med att större evenemang ställs in i landet, till exempel sportevent, men vi ser ett ökat intresse för camping, inte minst företagsboende och är hoppfulla för hela säsongen, säger Johan Söör.
Branschen är säsongsbetonad. Juni, juli och augusti står för 70 procent av First Camps årliga omsättning.
– Utvecklingen i stort är positiv – med god tillväxt och stabil lönsamhet. Mycket talar för camping, trenden är att alltfler vill semestra i landet och den svaga svenska valutan gör att fler utländska gäster söker sig hit, säger Johan Söör.
"Vi har avbokningar i samband med att större evenemang ställs in i landet, men vi ser samtidigt ett ökat intresse för camping, inte minst företagsboende", säger Johan Söör, vd för First Camp.Bild: First Camp
Förändringar i klimatet kan också göra svenska campinganläggningar mer attraktiva.
– Många campare, inte minst tyskar, tycker att somrarna på kontinenten börjar bli alltför varma och väljer därför att resa till Sverige istället.
First Camp har 39 anläggningar i landet, de flesta har varit igång och de övriga öppnade under första helgen i april. Kedjan är den största aktören på marknaden som till stor del består av många familjeägda campinganläggningar. Totalt finns 1 100.
Johan Söör tror att camping går samma utveckling till mötes som hotellnäringen, där många tillhör olika kedjor.
– Branschen blir alltmer digitaliserad, en ökad andel bokningar sker via vår hemsida. För två år sedan rörde sig om 12 procent, nu är vi snart uppe i 40. Det gör det viktigt att ha en stor säljkanal, som vi kedjor kan erbjuda.
En annan tydlig trend är att stugboendet ökar. Idag är fördelningen ungefär femtio-femtio mellan klassisk camping – husvagn, husbilar och tält – och stugboende. First Camp har 1 500 stugor idag och investerar i nya, bland annat på Råå vallar där det idag finns 38 stugor.
Råå vallar ingår i kedjan First Camp.Bild: Emil Langvad
Gå till toppen