Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Tobias Lindberg: Nu krävs ­­ny syn på ­­inrikesflyg.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) håller pressträff om flyget.Bild: Erik Simander / TT
Detta är en opinionstext från ledarredaktionen. HDs hållning är oberoende liberal.
Onödiga flygresor har varit i fokus under de rödgrönas tid vid makten. Men coronakrisen ändrar perspektiven – även på inrikesflyg.
Regeringen beslutade i måndags om tillfällig allmän trafikplikt på ett antal flyglinjer till och från Norrland och Gotland. Det ska säkra "transporter av personer och gods för samhällsviktiga ändamål". Trafikverket får 105 miljoner kronor till att upphandla avtal med lämpliga flygbolag.
Men någon enkel upphandling ser det inte ut att bli. Branschen är i ekonomisk nöd till följd av den kraftigt minskade flygtrafiken. Enbart den här veckan har flygbolaget Bra, som är en stor aktör i Skåne, ansökt om rekonstruktion och Norwegian varslat samtliga kabinanställda på Arlandabasen. Samtidigt uppger SAS att antalet passagerare minskade med nästan 60 procent under mars.
Då räcker det inte med tillfälliga åtgärder för att säkra samhällsviktiga linjer. Regeringen måste också närma sig frågan om vilken flygtrafik som behöver finnas kvar när smittspridningen ebbat ut.
"Marknaden för inrikestrafik kommer att bli mindre framöver, oavsett effekterna av corona", säger Geir Stormorken, vd för Bra, till HD och Sydsvenskan.
Då är det knappast läge att gå vidare med Miljöpartiets förslag om väsentligt högre skatt på flyg mellan storstäderna. Nog för att det finns andra, klimatvänligare alternativ – utan god vinst från de populäraste linjerna blir det ännu svårare för flygbolagen att hålla igång trafiken på övriga sträckor.
Klimatet kan värnas på andra vis. Enbart en full utbyggnad av Stockholm Exergis anläggning för insamling av koldioxid skulle till exempel kunna minska Sveriges utsläpp med mer än vad inrikesflyget släpper ut.
Beslutet om trafikplikt påminner om att inrikesflyg behövs för att hålla ihop vårt avlånga land. Det är dags att tala mer om nödvändiga flygresor.
Gå till toppen