Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: Alkohol och trafiken hör inte ihop – därför bör Sverige införa nolltolerans

Alla påverkas olika av alkohol. Genom att sänka promillegränsen till noll skulle trafikolyckorna minskas kraftigt, skriver Johanna Andersson.Bild: Johan Nilsson/TT
Detta är en insändare. Åsikterna är skribentens egna.
Folk dricker mer idag –alkoholkonsumtionen i världen har ökat från 5,9 liter/person år 1990 till 6,5 liter/person år 2017, enligt Systembolaget. Bara små mängder alkohol behövs för att omdömet, tankeförmågan, reaktionsförmågan samt minnet ska försämras.
2017 hade EU-parlamentet ett nytt lagförslag: att sänka gränsen för rattfylleri till noll promille de två första åren för nya körkortstagare, och efterhand utöka den gränsen till alla körkortsägare.
Alla påverkas olika av alkohol. Mina vänner dricker lika mycket, men Lina blir mycket påverkad och vinglar när hon går, medan Kajsa knappt känner någon skillnad och beter sig precis som vanligt. Detta beror delvis på hur mycket du väger – desto mindre du väger desto mer påverkad blir du – men också om du är man eller kvinna eftersom kvinnor tolererar alkohol statistiskt sämre än män.
Även faktorer som om du ätit innan, om du brukar dricka och hur mycket du har konsumerat under en viss tid väger in i påverkningsgraden. Redan vid 0,2 promille märks alkoholeffekten: Känslan av att vara avslappnad, varm, och att känna sig väl till mods infinner sig. Men även redan vid låg promillehalt försämras mörkerseendet.
Gränsen för rattfylleri idag är 0,2 promille eller mer i blodet. Denna lag borde ändras med tanke på att var fjärde person som omkommer i bilolyckor är i samband med alkohol. I genomsnitt är var 500:e bilist rattfull. Straffet för rattfylleri är fängelse upp till sex månader eller böter, dessutom återkallas körkortet upp till ett år. Grovt rattfylleri straffas med fängelse i högst två år och körkortet dras in mellan ett till tre år.
Sverige har en låg promillegräns jämfört med resten av Europa. Många länder har mycket högre gräns men i Ungern, Rumänien samt Tjeckien är gränsvärdet 0,0 promille. Detta borde vi ta efter, eftersom minst 15 000 resor om dagen sker i Sverige där föraren är så påverkad att personen skulle dömas till rattfylleri om personen blir upptäckt. Inte nog med att den påverkade föraren kan skada sig själv genom att exempelvis köra ner i ett dike eller köra in i en reling och dö, även andra i trafiken kan komma till skada.
Att bli dömd är inte det bästa om man söker jobb eller behöver utdrag ur polisregistret. Om någon kommer till skada eller du är vållande till någons död måste du leva med ånger och skuldkänslor för resten av ditt liv, vilket kan vara väldigt påfrestande psykiskt.
Ska man då inte få dricka alls när det är jul, påsk, eller kräftskiva och snapsen är näst intill obligatorisk? Många tänker att i början av kvällen kan jag ta en snaps, det hinner gå ur kroppen efter 2–2,5 timmar. Resten av kvällen kan jag då dricka lättöl eller alkoholfri öl. Men om du vill dricka bör du också inse att sätta sig bakom ratten kanske inte är det bästa. I sådana fall kan du ta en taxi, åka buss hem eller be om att få sova över hos din vän.
Att nolltolerera alkohol kommer mest troligt leda till att antalet rattfyllon minskar, eftersom föraren inser att han inte borde dricka alls, istället för att ta en öl som leder till en till, sedan en till tills man inte är i rätt tillstånd för att köra.
Genom att sänka promillegränsen till 0,0 skulle trafikolyckorna minskas kraftigt. Det är trots allt det vi vill, med tanke på nollvisionen. Speciellt unga förare, 18–24 år, borde tas hänsyn till då de är en utsatt grupp när de kombinerar sin bristande körvana med alkohol.
Något som verkligen borde börja prioriteras är nykterhetskontroller, eftersom det är mycket enklare för en påverkad att köra i rätt hastighet och komma undan vid en hastighetskontroll än att visa sig nykter på en alkomätare. Genom att Sverige sätter ett tydligt exempel för kommande generationer att alkohol och trafiken inte hör ihop kan tusentals framtida olyckor undvikas samt många liv räddas.
Johanna Andersson
16 år
Gå till toppen