Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Busschaufför i Helsingborg död – var sjuk i covid-19

Flaggan vajar på halv stång. Det är stor sorg bland busschaufförerna i Helsingborg. En kollega har dött efter att ha varit sjuk i covid-19. Bland sörjande kollegor finns ilskan över att säkerheten i bussarna inte skärpts.

Flaggan vajade på halv stång vid bussdepån på Väla södra under torsdagen.Bild: Britt-Mari Olsson
Bussförarna på Nobina, som kör regionbussarna, fick på torsdagen beskedet att en kollega i Helsingborg avlidit i covid -19. Flaggan vajade på halv stång vid bussdepån på Väla södra.
– Vi hade kamratstödjare på plats. Företaget hade ett minnesbord med ljus och en bok där man fick skriva ett sista farväl, berättar en av kollegorna på fredagen.
Det är oklart var mannen har smittats men enligt en kollega befann sig mannen inte på sitt arbete när symtomen uppstod.
Dödsfallet har tagit hårt på kollegan och de andra arbetskamraterna.
– Det är fruktansvärt. Det var tungt i går, men jag tog mig igenom dagen.
Det tragiska dödsfallet har samtidigt gett ännu mer bränsle åt en redan infekterad fråga.
Kommunals regionala skyddsombud i Skåne, Rosa Andersson, la redan för tre veckor sedan fram ett krav till arbetsgivarna om att bussarnas framdörrar skulle stängas. Kravet gällde samtliga de större bussbolagen i Skåne. Arbetsgivarna hänvisade till huvudmannen Skånetrafiken, som i sin tur hänvisat till att beslut från Arbetsmiljöverket inväntas.
Rosa Andersson säger på fredagsförmiddagen att hon har blivit lovad besked från Arbetsmiljöverket under dagen. Hon förväntar sig att det blir ett klartecken att stänga framdörrarna.
– Då behöver vi inte ha den närkontakt som uppstår när resenärerna kliver på där framme. Vi kan hålla säkerhetsavstånd och vi vet att det bara är chauffören som sitter där framme. Du kan hålla din arbetsplats ren från både droppsmitta och kontaktsmitta, säger Rosa Andersson.
Detta är så dags, menar hon samtidigt.
– Det är oerhört tragiskt, säger Rosa Andersson om dödsfallet.
– Vi kommer aldrig att få bekräftat var han har fått smittan. Men det är detta vi har varit rädda för hela tiden. Det är frustrerande att vi inte har fått stänga framdörrarna.
En annan kollega till den avlidne bussföraren säger:
– Det är så oansvarigt, Skånetrafiken spelar rysk roulette med vår hälsa. Vi kollegor känner en stor sorg, men också ilska.
Skånetrafikens affärsområdeschef Saman Tondnevis beklagar dödsfallet:
– Det är jättetragiskt, men jag kan inte kommentera vad som har hänt eftersom jag inte vet det.
Han håller inte med om att Skånetrafiken skulle ha spelat rysk roulette med bussförarnas hälsa.
– Vi har följt de riktlinjer som Smittskydd Skåne gett, och även gett ok till att spärra av sittplatserna närmast föraren och installera plexiglas.
Enligt Saman Tondnevis kommer Skånetrafiken att rätta sig efter Arbetsmiljöverket när beslut om att stänga framdörrarna formellt är fattat.
Nobinas kommunikationsansvarige David Eriksson säger att man aldrig kommenterar sina anställdas hälsotillstånd, och vill inte bekräfta dödsfallet.
Han känner till att det finns oro för arbetsmiljön hos en del förare, men menar att bussbolaget inte har någon möjlighet att agera på egen hand och stänga framdörrarna. Han hänvisar till att man kör åt Skånetrafiken och rättar sig efter deras linje.
Såväl Nobina som Arriva har framdörrsstopp i sina bussar i flera andra städer. Utifrån detta säger en av Arrivas förare i Helsingborg till HD:
– Jag förstår inte varför Skånetrafiken måste vänta på beslut från arbetsmiljöverket. Andra kommuner har stängt dörrarna utan beslut därifrån. Varför är hälsan viktigare i vissa kommuner än här?
Gå till toppen