Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Skolinspektionen kritiserar dåligt stöd till elev i Klippan

Efter flera anmälningar har en elev på en av Klippans kommuns grundskolor fortfarande inte fått rätt stödinsatser. Skolinspektionen förelägger nu kommunen att göra om och rätt.

Klippans kommun har på sig till slutet av augusti att se till att det finns tillräckliga utredningar till grund för ingripande åtgärder, som till exempel anpassad studiegång. De måste också ha stöd i en pedagogisk utredning och utvärderas ordentligt.
Bakgrunden är ett föreläggande från december förra året om att ge eleven rätt stödinsatser. Det är kommunens redovisning av vad de gjort sedan dess som Skolinspektionen nu reagerat på. Skolan visar att man gjort ett åtgärdsprogram, men eleven nådde fortfarande inte upp till kunskapskraven och hade fortsatt svårt i skolan.
Skolinspektionen bedömer att stödet till eleven blivit bättre, till exempel genom studiehandledning och uppföljningar. Men fortfarande finns ingen klar linje mellan utredning av elevens faktiska behov och vilket stöd hen får.
Eleven har fått ett beslut om anpassad studiegång som innebär att hen går hem tidigare varje dag, utan att det framgår hur man kommit fram till det. Eftersom resultatet kan bli att eleven lämnar skolan utan fullständiga betyg bör man använda åtgärden i så liten omfattning som möjligt och bara när det inte räcker med stöd i skolsituationen, slår Skolinspektionen fast. Det bör också framgå hur många timmar av vilka ämnen som i så fall faller bort.
Skolinspektionen kritiserar även utvärderingen av det nya stödet, som gjorts i svepande ordalag. Resultatet blir att man inte kan följa vad som haft bra eller dålig effekt och hur man ska finslipa åtgärderna.
Gå till toppen