Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Flyktingarnas kamp skildras genom kameralinsen

Det började med ensamkommandes protester på Medborgarplatsen i Stockholm. Sedan följde fotografen Åke Ericsson flyktingarnas kamp under två år. Nu ställs bilderna ut på Höganäs museum.

Mats Rydstern hänger fotograf Åke Ericsons utställning ”Bortom Afghanistan – flyktingarnas kamp” på Höganäs museum.Bild: Anders Malmberg
Sensommaren och hösten 2017 börjar ensamkommande ungdomar från Afghanistan att protestera mot hur svenska myndigheter behandlar dem. De flesta kom till Sverige under flyktingvågen hösten 2015 och sedan dess hade reglerna för att få stanna ändrats.
Under protesterna började fotografen Åke Ericson att dokumentera flyktingarnas situation. Han fortsatte med det under två års tid.
– Jag har följt utsatta människor i olika situationer tidigare. Men de här var så extremt utsatta. Speciellt de som är i förvaren, många av dem sitter så pass länge och vet inte vad som ska hända, säger han.
Fotograf Åke Ericson.Bild: Privat
Det hela började med att Åke Ericson hängde med sin skrivande kollega Thord Eriksson till protesterna. Arbetet har resulterat i boken ”Bortom Afghanistan – flyktingarnas kamp”. Det har också blivit en utställning som nu hänger på Höganäs museum.
Thord Eriksson skrev reportageboken ”Dom som stod kvar”. I ett av kapitlen skildras konstnären Hamid Mohammadi. Han bor hos Mats Rydstern och Ulla Bohlin i Brunnby, men har fått avslag på sin begäran att stanna i Sverige.
Genom Mats Rydstern hamnade fotoutställningen på Höganäs museum.
– Det är spännande att kunna visa sådana här tidsaktuella frågor, säger han.
Åke Ericson följde också en ensamkommande som efter utvisningsbeslutet förlorat hoppet om att få stanna i Sverige. I stället flydde han till tältstäderna i Paris utkanter. Det blev en nervös resa med fem tågbyten genom Danmark och Tyskland.
– Han klarade sig med nöd och näppe och fick gömma sig på toaletter. Ibland låtsades han sova.
Åke Ericson följde en an av de ensamkommande när han flydde från Stockholm till Paris tältstäder.Bild: Anders Malmberg
Åke Ericson försöker att vara så objektiv som möjligt. Han lägger inga politiska värderingar i bilderna.
– Men det är klart att man tar ställning efter ett tag, det är ofrånkomligt. Jag har en förhoppning om att betraktaren kan ta till sig deras utsatthet. Och att bilderna manar till eftertanke.
Bilderna på Höganäs museum är dokumentära, fotografen har kommit nära dem han följer. Till sommaren är det många av de ensamkommande som går ut gymnasiet. Inom ett halvår måste de skaffa ett fast jobb för att få stanna enligt gymnasielagen.
– Det blir jättesvårt, ännu värre nu under pandemin. Och det går inte att utvisa dem till Afghanistan, så de står mitt emellan, säger Åke Ericson.
Läs också Han har både jobb och skola – men Kullaeleven får inte stanna i Sverige
Gå till toppen