Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Hon kämpar för att klädbutiken ska överleva – prisas för sina år i modebranschen

Inställda bröllop och studenter har fått Helena Jakobsson och Gunns mode i Klippan att gå på knäna. Samtidigt får hon ta emot Klippans kommuns köpmanspris efter nästan ett helt liv i klädbranschen.

Det är december 2009 och en pyntad gran syns i skyltfönstret på klädbutiken Gunns mode i Klippan. Framför en klädställning står ägaren Helena Jakobsson och ler. Kort innan bilden är tagen av HD:s fotograf har hon fått ta emot Klippans kommuns köpmanspris i en tid när försäljningen blomstrade.
Elva år senare tar hon emot sitt andra köpmanspris och lyckan och stoltheten är total. Men i coronatider kämpar hon för att hålla butiken vid liv. Inställda högtider, bröllop och studenter har slagit undan benen på företaget i en tid när försäljningen vanligtvis är som störst.
– Vi hade ett väldigt bra år ifjol och planerade för ett lika bra år i år. Nu gäller det att bita ihop och rida ut stormen, säger Helena Jakobsson.
Helena Jakobsson äger Gunns mode och får för andra gången ta emot Klippan kommuns köpmanspris.Bild: Isabel Aguilar
Det är lunchtid och några kunder kliver in genom dörren. Helena Jakobsson hälsar dem välkomna och erbjuder sin hjälp. Att matcha klädesplagg och sätta ihop en outfit har hon gjort sedan hon var liten.
Det var nämligen Helena Jakobssons mamma som startade butiken på 50-talet och som den är döpt efter. 2005 fick hon ta över familjeföretaget och för nu även vidare modeintresset till sina barn.
– Min dotter studerar till stylist och har hjälpt mig en del i butiken, säger hon.
"Mycket jeans och glada färger" – det är på modet nu enligt Helena Jakobsson.Bild: Isabel Aguilar
Just nu står hon inför sin största utmaning någonsin, men det är inte första gången som det är tufft. Konkurrensen med näthandeln, som startade för några år sedan, fick henne att tänka om.
Numera riktar sig butiken till kvinnor i alla åldrar. Kläderna marknadsförs på sociala medier och modevisningar och modekvällar arrangeras i lokalen. Ständigt uppdaterar hon utbudet för att följa de senaste trenderna.
– Vi funderade ett tag på om vi skulle byta namn och logga för att inte misstas för en "tantbutik". Men Gunns mode är ett inarbetat namn med mycket historia som många känner till även utanför Klippan. Därför valde vi att behålla det, säger Helena Jakobsson.
De vita studentklänningarna hänger kvar på klädställningen. Försäljningen har halverats sedan alla evenemang ställs in.Bild: Isabel Aguilar
Den personliga hjälpen och de noga utvalda plaggen är det som får kunderna att komma tillbaka säsong efter säsong. När många kunder inte längre vågar sig ut erbjuder butiken istället hemleverans via post för att hålla igång försäljningen.
Även om alla balklänningar fått packas undan på lagret har den sista klänningen ännu inte sålts på Gunns mode.
– Om alla de små butikerna försvinner blir det en spökstad. Vi är evigt tacksamma för de som fortsätter att stötta den lokala handeln, varenda kund är guld värd. Detta är ett livsverk som jag vägrar se försvinna, säger hon.
Fakta

Helena Jakobsson

Ålder: 54 år.

Bor: I Klippan.

Familj: Man och tre barn.

Intressen: Mode, natur och umgås med familj och vänner.

Favoritplagg: Klänning.

Fakta

Motiveringen till Klippan kommuns köpmanspris 2019

”Helena är en omtyckt och proffsig försäljare med lång erfarenhet, som med ett leende på läpparna alltid ger kunderna bästa personliga service. Hon ser till att det finns ett stort utbud av kläder och kosmetik från flera olika populära varumärken, till bra priser i butiken. Närvaron i sociala medier har medfört många nya kunder runt om i Sverige och evenemang i form av modevisningar och modekvällar, drar även långväga kunder till Klippans centrum”

Källa: Kultur- och fritidsnämnden i Klippan.

Gå till toppen