Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: Alla goda krafter behövs för att få fler att etablera sig i Helsingborg

En viktig del i vårt arbete är att vara en attraktiv arbetsgivare, en plats där företag vill byggas och växa och ett näringsliv som blomstrar. Det skriver Dick Fredholm.Bild: Mats Roslund
Svar till insändaren med rubriken: ”I Percys Helsingborg går yta och ord före funktion och substans” av signaturen Fredrik. HD, Min mening 13/5.
Detta är en insändare. Åsikterna är skribentens egna.
I Helsingborgs Dagblad skriver Fredrik på Min Mening ”I Percys Helsingborg går yta och ord före funktion och substans”. Det är en underhållande text med många poänger. Och visst händer det mycket i Helsingborg. Och tur är väl det.
Alla Sveriges 290 kommuner slåss just nu med tuffare ekonomiska tider med fler yngre och fler äldre. Hur ska vi som kommun kunna fortsätta leverera service på den nivå och i den omfattning som efterfrågas av de som vi finns till för, trots att vi ska göra det med mindre resurser? Det gör att vi måste våga tänka nytt och innovativt. Vi har försökt se och hitta nya lösningar på hur vi kan arbeta smartare och bättre. Det är inte enkelt, men det krävs av oss alla.
Det är bra att Fredrik i sin text lyfter just Action Helsingborg, kommunens nya plattform för initiativ som kommer från alla som vill bidra till hur vi kan hjälpas åt i coronatider. Vi har tidigare inte lyft tydligt vad vi gör på området innovation. Nu har vi ett tydligt exempel. Och det finns naturligtvis många fler. Det är oerhört viktigt att vi visar på vad vi som kommun faktiskt gör och vad som fungerar. Det kan vi bli bättre på. Hur vi som kommun i praktisk mening gör skillnad och möjliggör för idéer som invånare, företagare och organisationer vill förverkliga.
En viktig del i vårt arbete är att vara en attraktiv arbetsgivare, en plats där företag vill byggas och växa och ett näringsliv som blomstrar. För att göra det måste vi tillsammans med alla goda krafter få fler att vilja investera och etablera sig här i vår region. Värde och nytta av innovation blir ännu tydligare nu i dessa coronatider – vi måste kunna starta igång samhället när pandemin är över. I en ny verklighet som kommer att vara livet efter corona. Hur gör vi det som kommun?
Fredrik beskrev kommunikationen och varumärket på ett målande sätt. Min förhoppning är att Fredrik kanske vill komma med i vårt arbete och vara en del av arbetet kring vår kommunikation? Ta gärna kontakt med mig och kom över på en kopp kaffe. Vi vill gärna ha med dina tankar och inspel i vårt arbete framåt.
Dick Fredholm
Kommunikationsdirektör
Gå till toppen