Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Rekordökning för Systembolaget i Skåne

Systembolagets försäljning rusar i väg i Skåne. Stängda restauranger och gränser tros vara anledningen – och sommarjobbarna har fått rycka in i förtid.

Enligt den senaste kvartalsrapporten ökar Systembolaget i Skåne sin försäljning av alkohol med över tio procent.
Enligt den senaste kvartalsstatistiken ökar Systembolagets sin försäljning - och mest av allt ökar den i Skåne. Under januari, februari och mars ökade alkoholförsäljningen nationellt med 6,1 procent, medan Skåne landade på 10,4 procent. Skillnaden blir ännu större jämfört med vissa län i norra Sverige - i till exempel både Västernorrland och Värmland minskar faktiskt försäljningen.
Faktum är att en liknande skånsk kvartalsökning inte setts sedan 2010, då den ökade med 10 procent.
– Det är en större ökning av vad vi har haft tidigare, bekräftar Anna Kervall områdeschef i nordvästra Skåne och fortsätter:
– Vi ser en ökning i hela landet och vi vet ju att på grund av pågående pandemi äter man inte i samma utsträckning på restauranger, utan man äter hemma och dricker något gott till det. Och så klart spelar även den uteblivna gränshandeln med både Danmark och Tyskland roll.
Spritförsäljningen ökade med 14,2 procent och ölen med 11,7 procent, ett tydligt tecken på just det sistnämnda, menar Anna Kervall.
– När man går djupare in i statistiken ser man att det framför allt är sprit och öl som ökar och vi vet att det framför allt är det som annars köps utanför Sveriges gränser, säger hon och berättar att mönstret ser likadant ut i många skånska kommuner – Helsingborg sticker inte ut trots närheten till Danmark.
Samtidigt så minskar försäljningen av alkoholfritt – i samtliga län, men vad det beror på vill Anna Kervall inte sia om.
Vad innebär den ökade försäljningen för Systembolagets verksamhet?
– Vi har ju ett stort ansvar precis som all annan offentlig verksamhet att skydda från smittspridning och vi har vidtagit åtgärder som till exempel både slussning, avståndsbegränsningar och vi arbetar även intensivt med renhållning.
Själva slussningen: att någon ur personalen ber kunder att vänta utanför entrén, har skett efter behov.
– Vi gör det om det finns så många kunder att det behövs. Men för det första öppnar vi alla kassor vi kan, och precis som många andra butiker har vi högre försäljning på fredagar och lördag och då använder vi mer slussning. Vårt ledord är omtanke om både kunder och medarbetare och vi upplever att vi fått fin respons, säger Anna Kervall.
Har ni behövt anställa fler?
– Vi har rekryterat mer men framför allt har vi tidigarelagt våra säsongsanställda. Men det beror också på att vi ska kunna hålla vår bemanning och säkra kundmötet med omtanke, och för att kunna följa smittskyddsreglerna att alla som har minsta symtom ska stanna hemma från arbetet.
Fakta

Kvartalsstatistik för Skåne januari-mars (i tusentals liter)

Total försäljning:

2020: 10 401

2019: 9 341

2018: 9 298

2017: 8 905

2016: 9 011

2015: 8 749

2014: 8 646

2013: 8 900

2012: 8 796

2011: 8 529

2010: 8 821

Ren alkohol

2020: 1 122

2019: 1 008

2018: 1 014

2017: 968

2016: 992

2015: 955

2014: 945

2013: 981

2012: 966

2011: 947

2010: 989 (10 procents ökning från 2009)

Gå till toppen