Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Tysk VW-dom ändrar inte svenska biljättens syn

Volkswagen förlorade ytterligare en dom i spåren av avgasfusket som avslöjades 2015. Men för svenska bilägare har den tyska domen ingen betydelse, inte enligt svenska Volkswagen i alla fall.

Volkswagens huvudkontor i Wolfsburg, Tyskland.Bild: Swen Pfoertner/AP/TT
Den tyska biljätten Volkswagen måste betala skadestånd till en tysk bilköpare, sedan företaget 2015 ertappades med att ha manipulerat utsläppsnivåer i tusentals dieselbilar. Det slår Tysklands högsta domstol Bundesgerichtshof (BGH) fast i en dom, rapporterar tyska medier.
Domen gäller en privatperson, men kan få långtgående konsekvenser som prejudikat för liknande fall. Mannen hade enligt public service-sajten Tagesschau köpt en Volkswagen Sharan begagnad av en privat handlare 2014, innan avgasskandalen uppdagades hösten 2015. Då han insåg att han blivit lurad ville han lämna tillbaka bilen till Volkswagen, och samtidigt få ersättning för hela köpesumman.
Måndagens dom ger mannen rätt till ersättning, dock med avdrag för den sträcka som körts sedan köpet.
Men om domen får någon betydelse för svenska köpare är högst tveksamt. Enligt svenska VW-gruppens informationschef Marcus Thomasfolk ändrar domen ingenting.
– Vi anser fortfarande att kunderna inte har lidigt någon ekonomisk skada, säger han och refererar också till ett antal avgöranden i Allmänna reklamationsnämnden som resonerat på liknande vis.
Det kan diskuteras. Bilarna kan ha tappat i värde till följd av fuskskandalen, resonerar bilägarnas konsumentorganisation M.
– Det mest naturliga är alla får samma ersättning oavsett vilket land det handlar om, anser Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M.
Huruvida den tyska domen kan ge svenska ägare, av de aktuella modellerna från VW-koncernen, råg i ryggen är oklart, enligt Stjernvall. Något agerande från M är inte aktuellt nu. Den bilägare som fortsatt känner sig lurad kan vända sig till Konsumentombudsmannen, men det har hittills inte lett någonvart.
Svenska bilägare med den manipulerade programvaran för avgasutsläpp har, om de så önskat, fått den utbytt kostnadsfritt.
Sedan tidigare har VW tvingats betala stora kompensationsbelopp i USA och andra länder. Nyligen enades VW också med ett stort antal tyska bilägare om ersättning i en större civilrättslig grupptalan.
Fakta

Tidslinje över "dieselgate"

2014 - Forskare i USA upptäcker att vissa VW-modeller släpper ut 40 gånger de tillåtna nivåerna av det skadliga ämnet kväveoxid väl ute på vägarna.

2015 - Amerikanska myndigheter anklagar Volkswagen för massivt utsläppsfusk. I september erkänner fordonsjätten att 11 miljoner dieselbilar världen över har utrustats med mjukvara som möjliggör fusket. Vd:n Martin Winterkorn avgår.

2016 - I slutet av juni går Volkswagen med på en förlikning med amerikanska myndigheter. Uppgörelsen uppgår till 14,7 miljarder dollar och rör bland annat återköpsprogram och böter. Den 8 december beslutar EU-kommissionen att ta till rättsliga åtgärder mot sju medlemsländer, däribland Tyskland för att ha misslyckats med att komma till rätta med utsläppsfusk.

2017 - Fordonskoncernen erkänner sig skyldig på tre punkter, inklusive bedrägeri i USA. Volkswagen går med på böter om 4,3 miljarder dollar. Senare meddelar tyska åklagare att en utredning om bedrägeri mot den tidigare vd:n Martin Winterkorn har inletts. Under hösten döms en ingenjör på Volkswagen till 40 månaders fängelse i USA. En chef inom företaget, Oliver Schmidt, får sju års fängelse för bedrägeri och brott mot miljölagar.

2018 - Under våren åtalas tidigare vd Martin Winterkorn i USA efter anklagelser om att försöka tysta ner utsläppsfusket.

2019 - På hösten inleds en rättsprocess mot Volkswagen i Tyskland – det första stora rättsfallet kopplat till "dieselgate" sedan skandalen briserade. Sammantaget krävs Volkswagen på 9 miljarder euro, motsvarande 95 miljarder kronor. Fallet slutade i en förlikning och Volkswagen betalade 95 miljoner kronor.

Hittills har skandalen kostat bolaget över motsvarande 315 miljarder kronor i böter, avsättningar och för att uppdatera återkallade fordon.

Gå till toppen