Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Snapchat slutar lyfta Trumps innehåll

Sociala medie-företaget Snapchat kommer inte längre att lyfta fram innehåll publicerat av USA:s president Donald Trump, eftersom man anser att presidentens innehåll kan framkalla rasistiskt våld. Det beskedet kom företaget med under onsdagen.

Sociala medie-företaget Snapchat är den senaste i raden att ta ställning mot delar av president Donald Trumps innehåll. Arkivbild.Bild: Richard Drew/AP/TT
”Vi lyfter inte i nuläget fram presidentens innehåll på Snapchats upptäck-funktion,” skriver Snapchat i ett mejl där företaget även motiverar beslutet:
”Vi tänker inte förstärka röster som sporrar rasistiskt våld och orättvisor genom att ge dem gratis reklam i upptäck-funktioen.”
Snapchats besked kommer kort efter plattformen Twitters oväntade beslut att dölja ett av presidentens inlägg då detta sades uppmuntra till våld.
Upptäck-funktionen är en framtagen ström av innehåll som Snapchat själva väljer att rekommendera sina användare. Företaget kommer alltså inte att ta bort innehåll från presidenten, de kommer bara sluta rekommendera innehållet.
Evan Spiegel, vd på företaget Snap moderbolag till Snapchat, har under helgen fördömt rasism och rastiskt våld:
”För varje minut som vi väljer att vara tysta i närvaro av ondska och orättvisor så stöttar vi förtryckarna,” skrev Spiegel i ett uttalande efter George Floyds död. Han förklarade samtidigt att han är både ”förkrossad och förbannad över hur svarta människor och andra icke-vita behandlas i USA.
”Vi kan tillåta att kontroversiella personer har ett konto på Snapchat, såtillvida att innehållet de publicerar på plattformen är i enighet med våra riktlinjer, men vi kommer inte att marknadsföra det kontot på något sätt,” skriver Spiegel i en senare kommentar.
Snapchat lockar, till skillnad från plattformarna Twitter och Facebook, främst en ung användarkrets. Företaget hävdar själva att hälften av USA:s tonåringar använder deras upptäck-funktion dagligen för att läsa nyheter.
Gå till toppen