Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Pontus Kyander: Visst får det vara naket, bara det är bra!

Pontus Kyander sveper genom den nakna konsthistorien apropå ”mjukporren i Höganäs konsthall”.

Diego Velázquez ”Venus med spegel (1647-51).Bild: Wikipedia Commons
Det här är en kulturartikel. Analys och värderingar är skribentens egna.
Den tionde mars 1914 stegade en liten och diskret klädd kvinna fram till Diego Velázquez berömda målning ”Venus med spegel” (1647-51), för tillfället placerad på ett staffli på National Gallery i London. Hon krossade glaset, tog fram en liten köttkniv ur rockärmen och högg fem stora revor i duken. Efter arresteringen uppgav suffragetten Mary Richardson att hon gjorde det som protest mot att Emmeline Pankhurst, en av ledarna för rörelsen, blivit arresterad. Att målningen var känd och dyrbar bidrog, men också – som hon senare reflekterade på saken – att hon ogillade sättet som ”manliga besökare glodde på målningen dagarna i ände”.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen