Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Debattinlägg: ”Att med skattemedel stötta Ängelholms flygplats är dåligt, riskabelt och otidsenligt.”

Sju kommuner i nordvästra Skåne vill köpa Ängelholms flygplats. Hur den ekonomiska framtiden ser ut för kommunerna efter pandemin är osäkert. Att investera 50 miljoner kronor i en flygplats är inte rätt väg att gå. Det skriver företrädare för Miljöpartiet i kommuner som vill köpa Ängelholm Helsingborg Airport.

Om de sju kommunerna i nordvästra Skåne ska äga en flygplats uppstår en motsättning mellan å ena sidan deras höga miljömål i samklang med Parisavtalet och andra sidan stimulans till att det ska ske så många flygresor som möjligt från Ängelholm, skriver artikelförfattarna.Bild: Sven-Erik Svensson
Detta är ett debattinlägg. Skribenterna svarar för åsikterna.
Sverige är inne i en pandemi. Ännu går det inte att överblicka alla dess konsekvenser, men säkert är att tiderna framöver blir både tuffa och osäkra.
Mitt i denna pandemi – när flera branscher har svårt att överleva, en del företag har gått i konkurs – väljer sju kommuner i nordvästra Skåne att lägga fram förslag om att köpa upp ett enskilt företag i en enskild bransch, Ängelholm Helsingborg Airport. För att förslaget ska bli verklighet krävs att respektive kommunfullmäktige röstar ja till det.
När coronakrisen är över vill Miljöpartiet se en grön omstart av Sveriges ekonomi. Att investera flera miljoner i en flygplats är inte rätt väg att gå. Vi vill istället se ett samhälle med gröna investeringar, cirkulära affärsmodeller och hållbara innovationer när ekonomin tar fart igen, ett samhälle som tar tillvara digitala möjligheter, som videomöten, inom arbetslivet. Troligtvis betyder det att det behövs färre resor till Stockholm.
Miljöpartiet har flera invändningar mot det tänkta uppköpet av Ängelholms flygplats, en affär på 50 miljoner kronor. I grunden handlar det om att klimatet ska prioriteras före flyget och att vi ser investeringen som en företagsekonomiskt dålig affär.
Varför är det bara till flygplatsen som de sju kommunerna vill gå in med stöd? Det finns många mindre företag i utsatta branscher som önskar ett större ekonomiskt stöd, men oss veterligen har kommunerna inga planer eller förberedelser för att stötta andra företag eller branscher än just flygplatsen i Ängelholm.
Det osäkra ekonomiska läget, som kommer att påverka kommunerna under lång tid, gör att 50 miljoner kronor till en flygplats är en felprioritering.
Flygbranschen har de senaste åren – även före pandemin – haft sjunkande resultat. Det gäller även flygplatsen i Ängelholm. Går kommunerna in med skattepengar som ägare i det krisande flygplatsbolaget medför det risker. Om flygplatsbolagets negativa trend fortsätter och flygandet ersätts av mer fossilsmarta resor innebär det att kommunerna behöver täcka upp underskottet med skattepengar. Det är en riskabel och dumdristig affär.
Om kommunerna ska äga en flygplats uppstår en motsättning mellan å ena sidan deras höga miljömål i samklang med Parisavtalet och andra sidan stimulans till att det ska ske så många flygresor som möjligt från Ängelholm, för att undvika underskott och förlust.
De sju kommunernas förslag går ut på att köpa ena halvan av flygplatsbolaget, driftsbolaget, som redan har negativa siffror för de senaste åren. Däremot ingår inte fastigheten och marken i den tänkta affären. Peab ska även i fortsättningen äga och hyra ut marken till kommunerna.
Ett av de argument som företrädare för de sju kommunerna framför är flygplatsens betydelse för näringslivet. Det är otvivelaktigt så att flygplatsen har betydelse för näringslivet i nordvästra Skåne, men varför – om det nu inte är så riskfyllt men ack så viktigt för näringslivet – har kommunerna inte presenterat några initiativ för att andra delar av näringslivet själva ska kunna stå för driften av flygplatsen? Näringslivet har de senaste åren ställt allt tuffare krav på hållbarhet i sina verksamheter, något som har lett till färre flygresor de senaste åren. Det är tydligt att näringslivet nu vill lämna över ägarskapet: det ser flygplatsen som en förlustaffär.
De sju kommuner som vill investera i Ängelholms flygplats styrs främst av moderater och socialdemokrater.
Trenden i andra kommuner runt om i Sverige – senast i Västerås – är att kommunerna prioriterar välfärden, vård, skola och omsorg, före flygplatser. I Västerås driver Socialdemokraterna denna linje.
I nordöstra Skåne driver Moderaterna att det offentliga ska sluta subventionera Kristianstad-Österlen Airport.
Att med skattemedel stötta Ängelholm Helsingborg Airport är dåligt, riskabelt och otidsenligt. Klimatet och den kommunala ekonomin förlorar på att kommunerna köper flygplatsen. Därför röstar vi för ett avslag när köpet kommer upp i våra respektive kommunfullmäktige.
Marcus Friberg (MP), gruppledare i Helsingborg
Karl-Otto Rosenqvist och Anna Lonningen (MP), gruppledare i Ängelholm
Barbro Stigsdotter och Johan Ingvarson (MP), språkrör i Höganäs
Johan Bengtsson (MP), språkrör i Klippan
Jonas Nilsson (MP), gruppledare i Båstad
Lis-Beth Wiberg (MP), gruppledare i Perstorp
Gå till toppen