Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

300 anställda på pågatågen varslas om uppsägning

Buss- och tågbolaget Arriva varslar nu 300 anställda vid pågatågen i Skåne om uppsägning.
– Vi ska i förhandlingar med facket avgöra hur många som slutligen kommer att beröras, säger Christer Ekelund, kommunikationschef vid Arriva.

Arriva väljer nu att varsla 300 anställda, lite mer än halva personalstyrkan på pågatågen, om uppsägning till följd av minskat resande och sviktande intäkter.Bild: Johan Nilsson/TT
På torsdagen varslade bussbolaget Nobina 255 anställda i Skåne om uppsägning. Intäkterna från Skånetrafiken är på tok för låga i ett läge där passagerarna blivit färre och fler turer ställs in.
Arrivas bevekelsegrunder för sitt massvarsel under fredagen är likartade.
– Vi har ett sviktande passagerarunderlag i sommar och i höst. Vår bedömning är att vi även under nästa år har en lägre produktion än tidigare, säger Christer Ekelund.
– Vår affärsmodell bygger på levererad produktion, det vill säga antal körda kilometer och goda biljettintäkter. Den håller inte i och med att vi får betydligt lägre intäkter i år och under nästa år.
Enligt Christer Ekelund är det enbart åkande personal inom pågatågstrafiken som berörs av varslet. Det drabbar inte de bussförare som arbetar för Arriva i Helsingborg.
Det är möjligt att varslet kunde undvikits om Skånetrafiken följt samma strategi under coronapandemin som lokaltrafiken i Storstockholm. Där upprätthåller SL trafiken och ersätter kollektivtrafikbolagen för de förluster som passagerarnedgången orsakar.
I Skåne har Arriva i stället gått miste om stora intäkter till följd av uteblivna bonusersättningar efter minskat resande, färre turer och kraftigt minskade biljettintäkter. Det är en situation som lär bestå i och med att Folkhälsomyndigheten gått ut med allmänna råd till svenska folket att undvika att resa kollektivt under coronapandemin.
Det dröjer dock en bra bit in på hösten innan det blir några faktiska neddragningar. Än så länge får Arriva statligt personalstöd genom korttidspermitteringar. De gäller dock bara under ett halvår.
Arrivas företagsledning satt på fredagen i förhandlingar med fackliga representanter från Seko om de tänkta uppsägningarna. Nya förhandlingar tar vid på måndag. Kring midsommar har en tredje förhandlingsrunda planerats in.
Enligt Christer Ekelund är det inte säkert att alla de 300 personer som nu varslas verkligen blir uppsagda eller berörda på annat sätt.
– När vi lägger ett varsel är det bättre att gå ut lite större. I förhandlingarna med facket och när vi säkert vet hur trafiken utvecklas avgörs det hur stor personal som verkligen behövs framöver, säger han.
Det är ännu inte känt hur övriga stora kollektivtrafikbolag i Skåne tänker agera. Det är inte känt om även Bergkvarabuss och Vy Buss planerar personalneddragningar.
Thomas Charrier är kommunikatör på Transdev, som kör Öresundstågen fram till december:
– Det är en olycklig situation. Man bör ju köra så mycket trafik som möjligt i dagsläget för att undvika trängsel. Men det verkar inte vara den väg Skånetrafiken väljer. Om trafiken går ner måste vi titta på antalet arbetade timmar.
Och antalet anställda?
– Nja, vi har en del visstids- och timanställda att titta på. Det gör vi när vi fått all information, säger Thomas Charrier.
Skånetrafiken ser de neddragningar som planeras som allt för stora i relation till den minskade trafik som planeras för hösten.
– Vi drar ner buss- och tågtrafiken med mellan 7 och 15 procent i höst. De här varslen står inte i proportion till det, säger Maria Nyman, affärsområdeschef på Skånetrafiken.
– Vi tittar nu på hur 2021 ter sig med resandevolymer. Det är inget vi vet idag. Det kommer besked så fort vi har ett besked som är förankrat.
Enligt S-oppositionen i Region Skåne bör Skånetrafiken få besked från regionledningen om att det trafikbolagens varsel kan stoppas med nya skattemedel.
– Med ett tillskott från Region Skånes tilläggsbudget går det att finansiera kollektivtrafiken trots minskat resande. Det är dags att både trafikföretagen och regionen tar ansvar för passagerare och personal. Skjut till mer medel och stoppa varslen, säger Andreas Schönström (S), vice ordförande i Region Skånes kollektivtrafiknämnd.
Läs också 255 busschaufförer varslas när Skånetrafiken drar ner på turer
Gå till toppen