Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Heidi Avellan: Berättelsen om ett land. Ett Sverige.

Peter Englund. En gång i Svenska Akademien.Bild: Jonas Ekströmer/TT
Detta är en opinionstext från ledarredaktionen. HDs hållning är oberoende liberal.
Jaså, har han också börjat skriva deckare, sade kollegan som gick förbi mitt skrivbord där Peter Englunds nya bok låg: Söndagsvägen – berättelsen om ett mord.
Jaja, det säljer väl, ryckte vi på axlarna. Så tittade jag närmare på boken, började läsa och var fast. Det där med "han också" stämmer nämligen, fast inte på det triviala sättet att en historiker och Svenska Akademiens tidigare ständige sekreterare skulle ha börjat fabulera om brott.
Söndagsvägen är nordic noir som bäst. Berättelsen om ett samhälle, tätt inpå Sjövall/Wahlöö. Men dokumentär.
Englund som tidigare tagit läsaren med till stormaktstiden och första världskrigets skyttegravar sätter här 60-talets Sverige under sin lupp. Rekordårens folkhem då de sociala ingenjörerna byggde sitt idealsamhälle i de funktionella förorterna vid Stockholms nya tunnelbanelinjer. Strax före miljonprogrammet.
Men det är också berättelsen om ett mord som få idag minns; true crime. En ung kvinna hittas död hemma i sängen i ett idylliskt radhusområde. Självmord, menar de första poliserna. När det står klart att hon blivit mördad inleds den kanske mest omfattande mordutredningen före Palmemordet.
Gåtan blir löst. Rafflande, förstås. Mer intressant är ändå hur Englund åter lyckas fånga en tid. Folkhemsnostalgins guldålder. Också då mördades kvinnor.
Gå till toppen