Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Nya regler kan bringa klarhet kring nöjessommarens biljettstrul i Helsingborg

När pandemin kom i vägen för flera av sommarens kultur- och nöjesevenemang beslutade många arrangörer att ställa in eller flytta fram. Flera biljettköpare önskar pengarna tillbaka, men väntar fortfarande på svar.
– Är det så att det barkar åt helvete blir det konkurs, säger en drabbad arrangör.

En vanlig syn på Sofiero i sommartider. I år sätter coronavirusets spridning stopp för många av säsongens kultur- och nöjesevenemang.Bild: Sven-Erik Svensson
Under normala omständigheter hade nöjessommaren varit i full gång vid den här tiden. På grund av coronapandemin är det i stället många strukna evenemang i kalendern.
Somliga arrangörer ställer in konserter och föreställningar, andra flyttar fram till 2021, något som vållat problem på biljettfronten.
Köpare har hört av sig till HD och uttryckt missnöje över hanteringen av redan köpta biljetter till flera evenemang på Sofiero – av olika arrangörer och produktionsbolag – samt den framflyttade musikalen Chess som skulle ha haft premiär på Helsingborg arena i början av juni.
Önskemål om återbetalning har nekats. I stället uppmanas de att använda biljetten till det nya datumet, eller få ett presentkort.
Vad gäller?
Adam Dahlin, vägledare på Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument, förklarar att situationen inte är helt enkel.
– Huvudregeln är att om du inte får det du har betalat för bör du kunna rikta krav på att få pengarna tillbaka. Men det här har inte har prövats kring corona. Får man ett nej behöver det bedömas, säger han.
Rådet är att köparen gör en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
Karin Rådestig gjorde det kort efter att hon fått besked om att Chess-musikalen sköts fram.
”Mest upprörande är att det har tagit tid att få reda på att det nu blir av. Vi tänkte direkt att vi ville ha tillbaka pengarna, men det kändes att det var svårt”, skriver hon i ett mejl till HD.
Hon hade önskat ett annat gensvar från arrangören.
”Det bemötande jag velat få är att 'visst, ni får tillbaka pengarna nu med detsamma, men vi som arrangörer håller på att lösa saken med att komma till Helsingborg 2021.”
Delar av Chess-ensemblen utanför Helsingborg arena.Bild: Joakim Nikander
Uppskattningsvis har det inkommit drygt 1 000 anmälningar gällande evenemang under senvåren, berättar ARN:s ordförande och chef Marcus Isgren.
– Arrangörerna har valt olika vägar. Vissa betalar tillbaka, andra skjuter upp till nya datum eller ger ut presentkort. Det finns massor av juridiska frågeställningar i det här som vi kommer att uttala oss i framöver. Många företag har villkor som säger att de har rätten att behålla en del av intäkterna om något extraordinärt händer, säger han.
Chess-producenten Peter Lindholm, från produktionsbolaget Sinne & scen, var snabb med att dra i handbromsen redan i mars. Årets premiär den 5 juni ställdes in. Men efter förhandlingar med olika parter som produktionsbolaget har avtal med lyckades musikalen få en ny spelperiod, i juni nästa år.
Återbetalning för redan köpta biljetter var inte möjligt i våras. Nu ber producenten återigen om kundernas tålamod.
– Att flytta en konsert eller ett endagsevenemang är lättare, men med tio föreställningar är det många bitar som ska passa, säger Peter Lindholm och förklarar varför besked dröjt.
Producenten Peter Lindholm från Ängelholm fattade i våras ett av sitt livs svåraste beslut, att ställa in premiären av storproduktionen Chess på svenska.Bild: Niklas Gustavsson
I nuläget erbjuds den tänkta Chess-publiken en ny biljett till 2021 eller ett presentkort.
Så att få pengarna tillbaka är i nuläget inget alternativ?
– Jag kan inte lämna svar, vi följer ARN:s rekommendationer. Vi säger inte nej – ännu. Det är en komplex bild. Jag får ett tiotal mejl och telefonsamtal om dagen. Alla slutar i vänskap. De flesta förstår hur det ligger till, säger han.
Men väntan har en deadline. Efter den 31 juli beslutas det om nästa steg, berättar Peter Lindholm.
– Är det så att det barkar åt helvete blir det konkurs. Vi kan bara vänta ut och se hur många det är som väljer alternativen vi erbjudit.
Redan på måndag kan nya bestämmelser hos ARN bringa viss klarhet på evenemangsfronten. Då presenteras vägledande beslut som rör inställda arrangemang.
Gå till toppen