Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Äldre efter matändringen i Höganäs: ”Det får gå som det går”

Efter två veckor med ändrad matdistribution är signalerna tydliga. Vikenbon Marie-Louise Adamsson menar att hennes värsta farhågor har inträffat. Birgit Persson är numera hänvisad till hjälp från dottern eller att laga mat själv. 87-åriga Jenny Green hade hellre haft det som tidigare.

Birgit Persson klarar lunchdetaljen tack vare att hennes dotter hjälper henne.Bild: Maria Berkmo
Den 1 juni var det slut med varm mat lagad av kommunens hemtjänst och levererad till de äldre av hemtjänstpersonal.
När två veckor har gått vill HD kolla hur förändringen slagit ut. Signalen är att det funkar sådär. Birgit Persson som sitter i permobil var orolig inför övergången. Och säger att hon inte hört ett ljud från kommunen sedan den 1 juni.
Numera får hon själv se till att hon får mat på bordet vid lunchtid.
– Det får gå som det går. Jag har korv som jag steker.
Hon får också hjälp av yngsta dottern som lagar mat åt henne.
– Ännu så går det. Jag har mat i frysen. Men man vill ju höra först vad kommunen säger. Att de ska ta upp frågan. Jag har inte hört ett dugg ifrån dem, säger Birgit Persson.
Marie-Louise Adamsson får inte svar på sina frågor kring maten. Två veckor har nu gått sedan kommunen slutade leverera varm mat och hennes farhågor har besannats.Bild: Sven-Erik Svensson
Marie-Louise Adamsson i Viken var mycket bekymrad inför nyordningen. Hennes man fick en stroke för sju år sen och är beroende av hjälp från hemtjänsten för att fixa matdetaljen. Och säger nu att alla hennes farhågor har besannats.
– Första veckan beställde vi mat från hamnkrogen och det finns bara ett alternativ. I måndags fick han ingen mat alls. Då hade det blivit något missförstånd, berättar Marie-Louise Adamsson.
Det fick som konsekvens att en anställd inom hemtjänsten fick sitta och vänta i en och en halv timme.
– Om syftet med förändringen var att hemtjänsten skulle ägna sig mer åt vård och omsorg, så vete fasen om det blivit så, säger Marie-Louise Adamsson.
Maten har inte heller kommit så punktligt som den gjorde när hemtjänsten körde ut den.
– En dag fick han inte mat förrän klockan 13.
Hon har uppvaktat kommunen och skickat mejl till både socialnämndens ordförande, affärsområdeschefen Camilla Lindgren och kommunchef Herman Crespin. Men fått få eller inga svar.
– Jag kommer att fortsätta strida. Min känsla är att kommunen bara ska låta alla rösterna försvinna. Min man är jättebesviken över att bli nonchalerad och ses som en mindre värd medborgare. Han är skattebetalare men kan inte ens påverka sin egen situation.
87-åriga Jenny Green lägger upp dagens lunch, köttgryta med ris. För henne kom det som en chock att kommunen slutade leverera varm mat varje dag lagad på Nyhamnsgården. Numera är det inte lika mycket grönsaker på menyn.Bild: Maria Berkmo
87-åriga Jenny Green hade hellre haft det som hon hade det tidigare.
– Jag hörde lite grann om det ifjor. Sen hörde jag ingenting förrän i mitten av maj när de ringde från hemvården. Det kom som en chock, säger hon.
Hon har beställt mat via kommunen de senaste åtta åren. Eftersom hon lider av gula fläcken så ser hon dåligt och kan inte laga mat själv.
Nu får hon lunch från en cateringfirma istället.
– Jag ville ha en lista över vilka ställen man kunde beställa ifrån. Jag fick en lista men det visade sig att de flesta hade hoppat av. Nu har jag tur som har en dotter som hjälper mig.
Trots att hemtjänsten inte ska leverera mat är det just det som sker i Jenny Greens fall. Två gånger i veckan kommer hemtjänstpersonal med lunchen. En portion är varm, och resten kalla.
– Det rimmar inte. Det är fruktansvärt hur man behandlar oss. Jag vet många som tycker att det här är för hemskt, säger Jenny Green.
Jenny Green vill inte klaga på maten. Men tyckte det var bättre innan den 1 juni.Bild: Maria Berkmo
Hon tycker i och för sig att cateringmaten är god.
– Men kommunen hade mycket grönsaker och så fick man efterrätt. Stunden med maten betyder väldigt mycket.
Jenny Green ser en enda fördel med nyordningen.
– Att man kan äta när man vill. Tidigare kom maten alltid klockan 12.
Affärsområdeschef Camilla Lindgren tycker att det är för tidigt att säga hur förändringen kring matdistributionen fungerat.
– Vi behöver utvärdera detta under en längre period, säger hon.
Enligt henne är det individuella lösningar som gäller för de äldre. Och för vissa är det som Jenny Green berättar – hemtjänstpersonal fortsätter att leverera maten.
– Vi kan inte bara släppa allt. Det är fortfarande väldigt mycket uppföljning. Maten är jätteviktigt och det gäller att tillse att alla äter, säger Camilla Lindgren.
En av anledningarna till förändringen genomfördes var att frigöra tid för utbildad vårdpersonal att arbeta just med vård. Så har det inte blivit än så länge.
Samtidigt är det flera äldre som sagt upp sitt matabonnemang.
– I vissa fall kan vi vara säkra på att de klarar detta själv. I andra fall är vi inte säkra och då kan vi inte bara strunta i det. Vi har behövt investera tid och har extra tillsyn för att se att de klarar det.
– Det skulle vara katastrofalt om någon inte äter.
Gå till toppen