Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Debattinlägg: ”Bland landets länstrafikbolag är Skånetrafiken ensamt om att ta emot stödpengarna och samtidigt dra ner kraftigt på verksamheten.”

Skånetrafiken verkar vilja backa in i framtiden. Framöver behövs ytterligare busslinjer och tätare turer. Och då behövs även fler, inte färre, bussförare. Det skriver Tobias Baudin, förbundsordförande för Kommunal, och Tina Christensen, avdelningsordförande för Kommunal Skåne.

Att människor som använder kollektivtrafik kan hålla avstånd kommer vara enormt betydelsefullt även i höst. Det är inte minst viktigt för de samhällsbärande yrkesgrupper som inte kan jobba hemma, som måste ta sig till jobbet varje dag, ofta med buss eller tåg, skriver artikelförfattarna.Bild: Emil Langvad
Detta är ett debattinlägg. Skribenterna svarar för åsikterna.
Sommarsemestrarna får en dyster start för många anställda inom Skånetrafiken. Rakt emot Folkhälsomyndighetens rekommendationer om att säkerställa att det inte blir trängsel i kollektivtrafiken väljer Skånetrafiken att skära ner rejält på trafiken från augusti, något som innebär att drygt 250 bussförare blir av med jobbet.
Att som Skånetrafiken gissa att antalet resande även i höst blir lägre än före coronapandemin är vanskligt och kan få förödande följder. Exempel från Stockholmstrafiken i slutet av mars visar hur det blir när busslinjer och turer dras in: fullsmockat och kaos. Det är knappast vad som behövs mitt i en coronapandemi som med största sannolikhet inte är över till hösten. Att människor som använder kollektivtrafik kan hålla avstånd kommer att vara enormt betydelsefullt även då. Det är inte minst viktigt för de samhällsbärande yrkesgrupper som inte kan jobba hemma, som måste ta sig till jobbet varje dag, ofta med buss eller tåg.
Skånetrafiken är ett av de företag som utlovats stödpengar från regeringen för att kunna hålla sin verksamhet igång som vanligt, trots antalet resande har minskat på grund av den rådande coronapandemin. Bland landets länstrafikbolag är Skånetrafiken emellertid ensamt om att ta emot stödpengarna och samtidigt dra ner kraftigt på verksamheten. Det är ett ohållbart agerande som inte hänger ihop. Att det överhuvudtaget är möjligt tyder på att något inte funkar som det ska.
Det är uppenbart att det krävs tydligare krav och direktiv från både ansvariga politiker i Skåne och regeringen, kopplat till de stödpengar som företag får.
Regeringen var snabb med att markera kraftigt mot de företag som gjorde stora aktieutdelningar samtidigt som de permitterade personal. Nu behövs det samma raskhet när det gäller att ta politiskt ansvar för att företag som får stödpengar garanterar att de upprätthåller sin verksamhet. Det gäller inte minst när verksamheten är så pass viktig för att begränsa smittspridningen som kollektivtrafiken.
Skånetrafiken verkar vilja backa in i framtiden. I en tillväxtregion som Skåne är det absurt att tro att behovet av kollektivtrafik kommer att minska. Tvärtom behövs ytterligare busslinjer och tätare turer. Och då behövs även fler, inte färre, bussförare.
Tobias Baudin, förbundsordförande för Kommunal.
Tina Christensen, avdelningsordförande för Kommunal Skåne.
Gå till toppen