Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Resebranschen vill ha statligt stöd

ARN:s beslut om att flygbolagens kunder ska få kontant ersättning för coronainställda resor tas inte emot väl av resebranschen. Samtidigt säger researrangörer att de inte är oroliga över det nya beskedet.

ARN:s beslut kan innebära problem för de företag som anordnar paketresor. Arkivbild.Bild: Shutterstock
– Det är ytterligare lök på laxen i en redan pågående kris. Det här beslutet underlättar inte på långa vägar för branschen, säger Didrik von Seth, generalsekreterare för Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen.
Han menar att ARN:s beslut kan innebära problem för de företag som anordnar paketresor.
– Vi vet inte hur länge situationen vi har nu kommer att fortsätta. Resebolagen har ingen pågående verksamhet och dessutom krav på återbetalning. Samtidigt får de som arrangerar paketresor inte alltid tillbaka pengar från de flygbolag som ställer in flygen eller från de hotell som stängt, säger Didrik von Seth.
Han är också kritisk till att hjälpen från regeringen uteblivit.
– I Danmark har de inrättat en resefond som konsumenterna får betalt av. Sedan får branschen betala tillbaka till den. I Norge är något liknande på gång. Det här borde vi också ha för att hjälpa resebolagen i Sverige.
Didrik von Seth är också orolig över att man i stället för att följa Utrikesdepartementets rekommendationer kring resor, lämnar det till arrangörerna eller kunden att ta beslut om vilka destinationer det är säkert att åka till.
– Vi tycker att UD:s rekommendationer har varit tydliga och det är olyckligt att man frångår dessa. Varken resebolagen eller kunden besitter den kunskapen för att ta beslut om vilka destinationer som inte är säkra, säger han.
Men varken researrangörer TUI eller Ving är oroliga efter ARN:s beslut.
– Som paketresebolag har vi alltid haft som utgångspunkt att när den avbokas har man rätt till pengarna tillbaka. Och det har vi kommunicerat sedan dag ett, säger Adam Györki, kommunikationsansvarig på TUI Sverige.
– Det här har vi följt hela tiden. När vi ställer in en resa, baserat på UD:s rekommendationer, har man alltid rätt till pengarna tillbaka eller en ombokad resa, säger Vings kommunikationschef Fredrik Henriksson.
Gå till toppen