Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Debattinlägg: ”Skånetrafiken saktar in och växlar ned när en skarp kurva närmar sig.”

Det statliga stöd Skånetrafiken tar emot under coronakrisen motsvarar bara omkring en tredjedel av de intäkter som går förlorade, skriver Linus Eriksson och Ulf Welin, trafikdirektör respektive ställföreträdande trafikdirektör vid Skånetrafiken.

Vi är beredda att utöka buss- och tågtrafiken och har satt in bussar och längre tåg där det behövs. Skånes problem generellt sett är inte trängsel utan för få resenärer, skriver artikelförfattarna.Bild: Bengt Arvidson
Detta är ett debattinlägg. Skribenterna svarar för åsikterna.
Tobias Baudin och Tina Christensen från fackförbundet Kommunal kritiserar Skånetrafiken för att ta emot statligt stöd samtidigt som bolaget drar ner på verksamheten. De hävdar att Skånetrafiken ”backar in i framtiden” (Aktuella frågor 16/6).
Vi välkomnar Kommunals vilja att lyfta fram den situation kollektivtrafiken befinner sig i, men samtidigt måste debatten nyanseras. Skånetrafiken backar inte in i framtiden. Däremot saktar Skånetrafiken in och växlar ned när en skarp kurva närmar sig.
När coronapandemin bröt ut i mitten av mars förlorade Skånetrafiken hälften av sina resenärer – och det i princip över en natt. Från att vara en förvaltning med budgetöverskott under sju år i rad står Skånetrafiken nu inför en situation med ett prognostiserat underskott på över 600 miljoner kronor. Det förväntade intäktstappet för hela 2020 uppgår till en miljard kronor.
I det läget har Skånetrafiken valt att fram till tidtabellsskiftet den 13 december glesa ut omkring 10 procent av trafiken.
Justeringarna är gjorda i överenskommelse med de företag som kör Skånetrafikens bussar och tåg och främst på de turer där få människor reser, medan i stort sett all tillgänglig kapacitet används i rusningstrafik.
Baudins och Christensens påstående att Skånetrafiken inte bryr sig om risken för trängsel visar att de inte tagit reda på fakta.
Skånetrafiken har i två månader räknat antalet passagerare på cirka 1 000 avgångar om dagen. Antalet upptagna säten uppgår i rusningstid som mest i genomsnitt till 20-40 procent. Skånetrafiken har också lanserat en tjänst där resenärerna själva och i realtid kan se antalet lediga säten på just deras buss.
Vi är beredda att utöka buss- och tågtrafiken och har redan satt in extra bussar och längre tåg där det behövs. Skånes problem generellt sett är inte trängsel utan för få resenärer.
Skånetrafiken har 20 år av tillväxt bakom sig. Region Skåne har konsekvent och uthålligt satsat på och byggt ut kollektivtrafiken, något som har fördubblat resandet och flerdubblat antalet förare och andra yrkesgrupper ombord.
Idag ger Skånetrafiken arbete åt nära 6 000 personer i olika trafikföretag över hela Skåne – något vi är mycket stolta över.
Skånetrafiken vill inget hellre än att välkomna sina resenärer tillbaka. Dels vore det ohållbart för såväl klimat som den lokala miljön i städerna om Skånetrafikens dagliga 300 000 kunder skulle välja bilen framför att åka kollektivt. Dels skulle det drabba alla förare och ombordanställda – som varje dag och året runt får Skåne att rulla.
Men i den rådande situationen måste alla i kollektivtrafikbranschen ta ansvar för både resenärer och ekonomin. Att som nu köra ett stort antal nästintill tomma bussar och tåg är inte hållbart.
Att Baudin och Christensen inte bekymrar sig för att Skånetrafiken tappar en miljard i intäkter kan förmodligen kopplas till att de inte själva behöver svara på hur detta underskott ska täckas. Det statliga stöd Skånetrafiken tar emot under coronakrisen motsvarar bara omkring en tredjedel av de intäkter som går förlorade.
Skånetrafiken är en del av Region Skåne som även ansvarar för invånarnas sjuk- och tandvård. Den miljard som Skånetrafiken nu förlorar är pengar som måste tas någonstans ifrån.
Genom sitt inlägg ger Baudin och Christensen inte bara en felaktig bild av Skånetrafiken och de åtgärder som vi har vidtagit. De bortser även från att om Skånetrafiken inte agerar och tar ansvar för situationen, får det konsekvenser för Region Skånes övriga verksamheter. Vi ber därför Baudin och Christensen att ta med sin omtanke om kollektivtrafiken in i en viktig dialog me dsina medlemmars arbetsgivare, de trafikföretag som Skånetrafiken anlitar, för att hitta lösningar som skapar en hållbar ekonomi.
Med en ekonomi i balans kan Skånetrafiken fortsätta att erbjuda arbetstillfällen åt tusentals förare och ombordanställda i ett Skåne efter covid-19. Det är bra för Skåne och skåningarna.
Linus Eriksson, trafikdirektör vid Skånetrafiken.
Ulf Welin, ställföreträdande trafikdirektör vid Skånetrafiken.
Gå till toppen