Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Fysisk distans fick spelare att börja chatta

När land efter land började stänga ned som en följd av coronapandemin märkte spelskapare att användarna inte bara började spela mer – de började även chatta mer med varandra. – Spel används av många som ett sätt att upprätthålla sociala kontakter under en period då det har varit svårt att träffas öga mot öga, säger psykologiprofessorn Chris Ferguson.

När människor inte har kunnat träffas under pandemin har chattandet skjutit i höjden i företaget Mag Interactives mobilspel. Arkivbild.Bild: Hasse Holmberg/TT
Den svenska mobilspelstillverkaren Mag Interactive har kunnat följa pandemins framfart över världen genom data från användare. När länder som Italien och Frankrike har stängt ned, har nedladdningen av deras spel, till exempel ”Ruzzle” och ”Quizkampen”, skjutit i höjden. Det i sig är kanske inte så oväntat, mer överraskande är att användarna också har börjat kommunicera mer med varandra via spelen än tidigare.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen