Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Små producenter har svårt att synas hos matjättarna

Dagligvarujättarna har under coronakrisen tävlat med varandra i utspel om att öppna upp sina hyllor för småskaliga, svenska, livsmedelsproducenter. Men en undersökning pekar på att det fått liten effekt och att de små bolagen i praktiken fortfarande är utestängda.

Många svenska, småskaliga leverantörer av drycker och livsmedel kämpar för sin överlevnad. De lider av att deras viktigaste kundgrupp, restauranger och hotell, drabbats hårt av coronakrisen. Därmed har deras mångåriga försök att komma in i dagligvaruhandelns sortiment blivit ännu mer intensiva. Responsen har också kommit, dagligvarujättar som Ica, Axfood och Lidl nästintill tävlat med varandra om olika utspel som går ut på att hjälpa den här inhemska matindustrin. Ofta har det handlat om att öppna upp sina orderportaler och erbjuda olika snabbspår ut i butikerna.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen