Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

”Vi vill ha fungerande färjetrafik ända tills vi öppnar en fast förbindelse”

Öresundsbron fick en avgörande betydelse. En fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör kommer att få det, menar kommunstyrelsens ordförande Peter Danielsson (M). Förutom nya transportvägar blir det möjligt att bygga tusentals bostäder och kontor i city. Detta till priset av att Forsea tvingas sluta med dagens trafik.

Peter Danielsson, (M), kommunstyrelsens ordförande, vill ha en fast förbindelse Helsingborg–Helsingör. Förutom att stärka Helsingborg öppnar det för stora förändringar i centrum, när uppmarschområdet för trafiken till färjorna kan frigöras för bostäder och kontor.Bild: Sven-Erik Svensson
Peter Danielsson tycker om fasta förbindelser. Som anställd på en PR-byrå följde han processen som ledde fram till att Öresundsbron byggdes. Han har senare blivit tung politisk beslutsfattare i Helsingborg och en drivande kraft i arbetet för att Helsingborg–”Helsingör ska få en fast förbindelse.
2000 låg han bakom boken "Aktion bygg bron!” tillsammans med Magnus Dahl och Thomas Pålsson, kolleger på dåvarande Dahl & Co Public Relations AB.
– Många skildrade byggandet, vi ville skriva om skeendena som ledde fram till beslutet att bygga bron, säger Peter Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg.
Han pekar på att det var en dramatisk tid med regeringskris innan beslutet kunde fattas. Efter det blev det lugnare. I alla fall på den svenska sidan.
– Vi hade de stora diskussionerna före beslutet, medan de i Danmark inte hade så stora protester då, utan de kom i samband med byggstarten. Det var två helt olika tempon.
Under lång tid var Helsingborg–Helsingör det hetaste alternativet för en fast förbindelse, men det blev Malmö–Köpenhamn.
– Ur ett regionalt och nationellt perspektiv tror jag det var klokt. Utan bron hade Malmö fått det svårt, staden genomgick en omfattande omdaning efter varvskrisen. Där har bron spelat stor roll för Malmös utveckling, säger Peter Danielsson.
Vad har den betytt?
– För Malmö – framtidstro. En symbol för förändring, där även högskolan varit ett fyrtorn i processen när Malmö gick från industristad till mer av en kunskaps- och kulturstad.
Vad har den betytt för Helsingborg?
– Den har betytt mycket för hela regionen. Med ökad tillväxt och integration mellan Danmark och Sverige. Rent konkret har vi fått ett direkttåg från Helsingborg till Köpenhamns flygplats, en av norra Europas största transporthubbar, vilket är en viktig konkurrensfaktor även för oss.
Peter Danielsson tror att nordvästra Skåne hade fått en sämre utveckling om bron inte uppförts.
– Men det är naturligtvis svårt att isolera en faktor bland många andra.
Andra sidan Sundet känns längre bort än på länge. Peter Danielsson menar att det är hög tid att uppdatera Öresundssamarbetet och är tillfreds med att vara en del av kommun- och regionsamarbetet Greater Copenhagen.Bild: Sven-Erik Svensson
Peter Danielsson är övertygad om styrkan i att vara en del av en större region med Köpenhamn som centrum. Och ansluter inte till tesen att den här typen av samarbeten alltid gynnar största parten mest.
– Helsingborg har motsvarande roll i Familjen Helsingborg som Köpenhamn i Greater Copenhagen. Visst gynnas vi av ett omland med människor som pendlar in till Helsingborg, men det är ömsesidigt. När tillväxten är hög i Helsingborg och det byggs mycket börjar det efter ett tag spilla över i byggande även i grannkommunerna också, för att ta ett exempel.
Under senare år har det gnisslat i kontakterna mellan Sverige och Danmark med gränskontroller och rent av stängda gränser. Peter Danielsson tycker det är dags för ett Öresundssamarbete 2.0 och tar högskolesektorn som exempel.
– Det finns många stora, starka universitet i den här regionen som skulle kunna samverka och bli än mer framgångsrika om de samverkade.
Han ser också att det finns mycket krångel kvar att ta itu med, när det gäller sådant som biljettsystem för resande och gränshinder på arbetsmarknaden.
Flera tunga aktörer, som Greater Copenhagen, har ställt sig bakom en fast förbindelse på HH-leden.
På den svenska sidan finns olika åsikter. Landskrona driver uppfattningen att nästa trafikled över Öresund bör gå mellan staden och Köpenhamn. Helsingborg vill ha två tunnlar. En för persontåg från södra delen av centrum och en för fordonstrafik längre söderöver i anslutning till E4/E6.
För närvarande görs en strategisk analys på uppdrag av svenska och danska staten som ska bli klar i slutet av året.
Vad skulle en fast förbindelse här betyda för Helsingborg?
– Att restiderna till Köpenhamn minskar kraftigt, till 35–40 minuter, vilket gör det enklare att bo här och pendla till arbetet i Köpenhamn. Och tvärtom. Det i sig stärker Helsingborg och gör det möjligt att attrahera fler företag.
Öresundsbron har fått dramatisk påverkan på färjerederierna i Helsingborg. Vid millennieskiftet transporterade de årligen 14,3 miljoner passagerare och 3 miljoner fordon. 2019 var motsvarande siffror 7,1 miljoner passagerare och 1,3 miljoner fordon. En halvering på 20 år.
Vad finns i framtiden? En fast förbindelse? Svenska och danska staten har frågan i sin hand och en analys med viktiga svar för framtiden väntas i slutet av året.Bild: Sven-Erik Svensson
En fast förbindelse innebär att Forsea får lägga ner nuvarande trafik på HH-leden. Samtidigt har rederiet har flaggat för att de vill göra investera 100-tals miljoner i nya färjor, men då krävs att avtalet med Helsingborgs hamn förnyas. Gällande överenskommelse löper till 2029.
Forsea är en stor arbetsgivare med 600 anställda, två tredjedelar bor på den svenska sidan, och en stor intäktskälla för Helsingborgs hamn.
Vad säger du till rederiets företrädare?
– Vi tycker Forsea är en viktig aktör och vi vill ha en fungerande färjetrafik ända tills vi öppnar en fast förbindelse. Men en sådan är av strategisk vikt för stadens långsiktiga utveckling.
Peter Danielsson fortsätter:
– Sedan hoppas vi att det finns kvar någon form av mindre färjor även efter att den fasta förbindelsen öppnat och jag tror att det är fullt möjligt. Men vad som inte kommer att finnas kvar är bilfärjetrafik, som genom trafikströmmarna innebär en miljöbelastning för city.
En fast förbindelse gör det möjligt att genomföra stora förändringar i centrum. Området som idag används för att leda på och av trafiken från färjorna kan bli en del av den framväxande stadsdelen H+.
– På så sätt blir det möjligt att bygga tusentals nya bostäder och kontor i ett väldigt attraktivt läge, nära vatten och mitt i stan, konstaterar Peter Danielsson.
Läs också Hamnchefen vill bygga kaj för hundratals miljoner
Läs också Nya färjor ska säkra framtidens trafik på HH-leden
Gå till toppen