Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Anders Åkesson: "Höghastighetståg är nödvändiga för klimat- och transportmål."

Detta är en opinionstext av en fristående kolumnist. Åsikterna är skribentens egna.
I sitt Sommar i P1 påminner Greta Thunberg om att vi som lever nu verkligen formar människors förutsättningar för sekler framåt. Klimatutsläppen måste minskas radikalt. Våra transporter står idag för cirka en tredjedel av landets utsläpp; dessa måste tryckas ner.
Det var därför glädjande att infrastrukturministern Tomas Eneroth (S) i februari meddelade att regeringen kommer att gå vidare med satsningen på höghastighetståg även om Moderaterna och Kristdemokraterna väljer att inte vara med.
Men sedan dess har det varit nästan helt tyst, tills i förra veckan och beskedet att arbetet nu ska fortsätta, januaripartierna är överens och Trafikverket ska pressa kostnaderna. Det efter att Nyamko Sabuni (L) uttryckt tvivel och sagt att ”byggnation av höghastighetståg har inte blivit mer aktuell med anledning av corona, snarare mindre”. Det kan vara orsaken till förseningen.
Det är förståeligt att förhandlingarna mellan regeringen och samarbetspartierna är långa och svåra på grund av pandemin, men behovet av ny kapacitet på järnvägen, särskilt längs stambanorna i södra Sverige, har inte förändrats på något sätt av covid-19. Kapacitetsutnyttjandet på befintliga banor är så högt att tågtrafiken blir sårbar för störningar och nödvändigt underhåll inte kan genomföras.
Cirka 47 miljoner resor görs med Skånetrafikens tåg: pågatågen och Öresundstågen. Resandet har tredubblats de senaste trettio åren Tågtrafiken står för knappt 30 procent av det totala resandet inom Region Skåne. Skånetrafiken mål är att fördubbla detta resande fram till 2030 och sedan öka det ytterligare med 60 procent fram till 2040, helt i linje med de insatser som måste göras för att minska klimatpåverkan.
Den bristande kapaciteten på järnvägarna i Skåne är flaskhalsen som måste bort och nya dubbelspår för höghastighetståg mellan Lund och Hässleholm är avgörande. Skånes politiska ledningar borde samla sig och klargöra för januaripartierna nationellt att spår för höghastighetståg är nödvändiga för att klimat- och transportmål ska uppnås.
Det har trampats alldeles för mycket vatten i järnvägsfrågan.
I januariavtalet står att ”nya stambanor för höghastighetståg ska färdigställas så att Stockholm, Göteborg, Malmö och regioner och städer längs med och i anslutning till banans sträckning bättre knyts samman med moderna och hållbara kommunikationer".
Märkligt att det kunnat tolkas på något annat sätt än att nya spår för höghastighetståg verkligen ska färdigställas nu.
Alla som läst det annorlunda har troligen varit mer intresserade av det politiska spelet än av att hålla avtal om klimatsmart resande.
Det är bra att maskrosor (MP) och blåklint (L) nu är överens om att jobba för snabbare tåg. Den gröna liberala idén måste växa för att klara framtiden. Att ta bort värnskatten var ett hårt hugg i den gröna skogen – så det är bra att vi nu ser en återbetalning. Men viktigast är vårt klimat och ett klimatsmart resande.
Gå till toppen