Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Corona sätter Sverigebilden i utländska medier

Sveriges coronastrategi fyller spaltmeter i internationella medier – 72 procent av alla artiklar som rör Sverige handlar om just viruset. – Corona är verkligen det som sätter Sverigebilden just nu, säger Sofia Cottman, medieanalytiker på Retriever.

Italien och Tyskland är två länder som rapporterat mycket om Sverige i coronatider. I de två länderna har det skrivits mer om Sverige än under samma period förra året. Arkivbild.Bild: Dan Hansson / SvD / TT
Sedan mitten av mars har internationella medier rapporterat flitigt om Sverige och landets strategi för att hantera smittspridningen av covid-19. 72 procent av alla artiklar om Sverige har berört just detta ämne, enligt en sammanställning som medieanalysföretaget Retriever har gjort.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen