Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Tesla tokrusar – till vilket pris?

Pandemi, ekonomisk kris och stängda fabriker – inga problem för elbilstillverkaren Tesla, om man ska se till aktiekursen som är upp hela 233 procent i år. Frågan är om de extremt höga förväntningarna har grund i verkligheten.

Teslas vd Elon Musk har anledning att skratta hela vägen till banken efter att aktien rusat. Arkivbild.Bild: Ding Ting
På börsen går Tesla som tåget – eller kanske som en stabil elbil. Aktien har rusat nästan 25 procent under den senaste veckan. Börsvärdet, ofantliga 2 332 miljarder kronor, motsvarar värdet på konkurrenterna Toyota, General Motors, Ford och Fiat Chrysler – tillsammans.
Årets uppgång på 233 procent kan jämföras med världens största fordonskoncerner Toyota och VW, där kurserna samtidigt tappat 13 respektive 25 procent. Dessutom står Tesla och stampar i farstun till New York-börsens tunga index S&P 500, vilket skulle öka efterfrågan på aktierna än mer.
Förklaringen till att Tesla gått så bra på börsen ligger delvis i att Tesla faktiskt har klarat pandemin relativt bra, enligt Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken.
– Under det andra kvartalet sjönk Teslas leveranser med fem procent, samtidigt som bilförsäljningen generellt väntas minska med 40 procent på grund av pandemin och nedstängningen av industrin, säger han.
När rapporten för årets första kvartal presenterades överträffade Tesla prognoserna och gick med vinst. Med mindre än två veckor till nästa kvartalsrapport är frågan om bedriften kommer att upprepas. En sak som kan tala för det är statliga subventioner.
– Det pratas mycket i bilbranschen om olika subventioner och stimulanser för att hjälpa bilindustrin och samtidigt få bort gamla bilar. Det kan gynna elbilarna, säger Hampus Engellau.
Men även om subventionerna blir verklighet och Tesla klarar krisen är bolaget fortfarande mycket högt värderat. Under årets första kvartal sålde Tesla 88 000 bilar. Hampus Engellau drar parallellen till VW som under samma tid sålde nästan två miljoner bilar. Samtidigt värderas Tesla alltså högre än VW.
– Man sätter väldigt stor tilltro till vad Tesla ska bli på lång sikt, man prisar in att Tesla ska bli större än VW. Det tror jag är väldigt optimistiskt, även om Tesla har en bra framtid.
På den nordeuropeiska marknaden, med många tjänstebilar och subventioner för miljövänliga bilar, tror han Tesla går mot en ljus framtid. Men i Sydeuropa kommer dieseln fortsätta att dominera, enligt Engellau. Avgörande blir i stället hur det går på världens största elbilsmarknad: Kina. Där har Tesla i dag ungefär 20 procent av marknaden för laddbara bilar.
– Tesla klarar sig bra där, men i Kina finns konkurrensen. Rent teknologiskt ligger Kina efter gällande diesel- och bensinbilar och satsar därför mer på el, säger Hampus Engellau.
Fakta

Tesla och blankarna

Blankare – personer som satsat på att aktiekursen ska falla – har Tesla haft gott om under bolagets historia. Men det har varit en stor förlustaffär. Bara i år har blankarna tillsammans gått back 165 miljarder kronor, enligt en uträkning från fintech-bolaget S3 Partners.

Elon Musk har sin vana trogen inte varit sen att driva med blankarna – under helgen lanserade Tesla kortbyxor med texten "S3XY" på – en referens till bilmodellerna S, 3, X och Y. Blankare kallas på engelska short sellers – alltså samma sak som kortbyxförsäljare. Några faktiska byxor verkar dock inte gå att köpa, utan det är enligt Teslas hemsida "slut på lagret". Priset är för övrigt 69,420 dollar, siffror som anspelar både på en sexställning och på marijuana, ämnen som Musk tidigare twittrat om.

Källa: Wall Street Journal.

Gå till toppen